Phát triển năng lực cảm xúc xã hội cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non: Nghiên cứu tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Các tác giả

  • Hoàng Thu Huyền Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Chu Thị Hồng Nhung Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Social-emotional competence plays an important role in shaping the qualities and professional competence of students in the Early Childhood Education sector. The study focuses on analyzing the theoretical basis, surveying the current situation and proposing measures to develop social-emotional competence for early childhood education students in the context of university education reform. Through a questionnaire survey of 200 students and 32 lecturers at Hanoi Capital University, the results show that: Socialemotional competence of students is still at a fair level; competencies such as emotional management, establishing positive relationships and making responsible decisions are still limited. From there, the study proposes 04 measures to develop social-emotional competence for early childhood education students to improve training quality and meet the requirements of educational reform. These measures aim to adjust training content, innovate teaching methods, build a positive learning environment and improve the pedagogical capacity of lecturers in the field of social-emotional education.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 26/2018/TT-BGDĐT ngày 08/1/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non.

Bộ GD-ĐT (2021). Giáo trình triết học Mác - Lênin. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

CASEL, RAND Corporation (2023). Social and Emotional Learning in U.S. Schools: Findings from the 2023-2024 School Year. CASEL.

Denham, S. A, (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it? Early Education and Development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4

Oliveira, S., Roberto, M. S., Veiga-Simão, A. M., & Marques-Pinto, A. (2023). Development of the Social and Emotional Competence Assessment Battery for Adults. SAGE Journals, 30(6), 1848-1869. https://doi.org/10.1177/10731911221127922

Quốc hội (2018a). Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 19/11/2018.

Trần Thị Tuyết Oanh (2016). Giáo trình giáo dục học. NXB Đại học Sư phạm.

Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? Teachers College Press.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Hoàng, T. H., & Chu, T. H. N. (2025). Phát triển năng lực cảm xúc xã hội cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non: Nghiên cứu tại Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 379–383. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4129

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả