Ứng dụng sách chữ nổi tích hợp âm thanh nhằm giáo dục ngôn ngữ cho trẻ khiếm thị 3-4 tuổi

Các tác giả

  • Chu Thị Hồng Nhung Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lăng Thanh Tâm Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Trần Khải Hoàn Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Trần Thị Huyền Trang Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of special education increasingly focusing on developing optimal teaching methods for children with visual impairments, integrating technology into learning materials plays a key role in improving access to knowledge. This article presents the current situation and proposes a process for exploiting Braille books with integrated audio in language education for children with visual impairments aged 3 to 4. The research results show that the use of Braille books with integrated audio not only supports vocabulary development but also contributes to improving children's language acquisition ability. These findings emphasize the role of technology in creating an inclusive educational environment, promoting comprehensive development for children with visual impairments. This article not only contributes to the improvement of advanced educational methods but also opens up new research directions to improve the quality of inclusive education in the future.

Tài liệu tham khảo

Chen, D., & Downing, J. E. (2006). Tactile Strategies for Children who Have Visual Impairments and Multiple Disabilities: Promoting Communication and Learning Skills. American Foundation for the Blind.

Nguyễn Ánh Tuyết, Nguyễn Thị Như Mai, Đinh Thị Kim Thoa (2019). Tâm lí học trẻ em lứa tuổi mầm non từ lọt lòng đến 6 tuổi. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Đức Minh (2008). Giáo dục trẻ khiếm thị. NXB Giáo dục.

Nguyễn Thị Hòa (2007). Giáo dục học mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Parker, A. T., & Pogrund, R. L. (2009). A Review of Research on the Literacy of Students with Visual Impairments and Additional Disabilities. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103(10), 635-648. https://doi.org/10.1177/0145482x0910301007

Phạm Minh Mục, Trần Thu Giang (2012). Phát triển giao tiếp cho trẻ khiếm thị đa tật. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 80, 43-46.

Tổng cục Thống kê (2018). Báo cáo kết quả điều tra người khuyết tật Việt Nam năm 2016. NXB Thống kê.

Trần Thị Hòa (2003). Đại cương về giáo dục trẻ khiếm thị. NXB Đại học Đà Nẵng.

Trịnh Thị Thu Thanh, Trần Thị Văng, Nguyễn Thị Hằng (2021). Sử dụng công nghệ hỗ trợ trong giáo dục cho trẻ khiếm thị. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 11, 52-58.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.04.2025

Cách trích dẫn

Chu, T. H. N., Lăng, T. T., Trần, K. H., & Trần, T. H. T. . (2025). Ứng dụng sách chữ nổi tích hợp âm thanh nhằm giáo dục ngôn ngữ cho trẻ khiếm thị 3-4 tuổi. Tạp Chí Giáo dục, 25(8), 1–5. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3167

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả