Hiệu quả của dạy học dựa trên tìm tòi (Inquiry Based Learning) trong phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên cho học sinh: Một nghiên cứu bán thực nghiệm với môn Hóa học ở trường phổ thông

Các tác giả

  • Phạm Thị Bình Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đặng Thị Lộc Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Hoàng Xuân Quỳnh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

The 2018 general education curriculum emphasizes the goal of developing students' competencies; however, implementing effective teaching methods and building assessment tools for these competencies remains a major challenge. The study was conducted to verify a specific pedagogical solution in Chemistry, which is to evaluate the effectiveness of inquiry-based learning (IBL) in developing students' competency to explore the natural world from a chemical perspective through two topics: “Chemical reaction rate” and “Chemical equilibrium”. A quasi-experimental design with 76 students was conducted, using a highly reliable assessment tool (Cronbach's Alpha > 0,70) built on the SIC competency framework. The results showed that, after ensuring initial equivalence between the two groups (p > 0,05), the experimental group demonstrated significantly superior performance compared to the control group after the intervention (t(63,13) = 9,723; p < 0,001), with a very large effect size (Cohen's d = 2,204). The results confirmed the feasibility and high effectiveness of IBL in meeting the requirements of educational innovation.

Tài liệu tham khảo

Arnold, J., Kremer, K., & Mayer, J. C. (2018). Assessment of competencies in scientific inquiry through the application of Rasch measurement techniques. Education Sciences, 8(4), 184.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Hóa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Keselman, A. (2003). Supporting inquiry learning by promoting normative understanding of multivariable causality. Journal of Research in Science Teaching, 40(9), 898-921.

Pedaste, M., Mäeots, M., Leijen, Ä., & Sarapuu, T. (2012). Improving students’ inquiry skills through reflection and self-regulation scaffolds. Technology, Instruction, Cognition and Learning, 9(1-2), 81-95.

Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., De Jong, T., Van Riesen, S. A., Kamp, E. T., ... & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61.

Phạm Thị Bình, Đỗ Thị Hồng (2021). Vận dụng mô hình 5E và thí nghiệm ảo trong dạy học chủ đề “Tốc độ phản ứng” - Hóa học lớp 10 nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên dưới góc độ hóa học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 95-107.

Ramnarain, U. D. (2014). Teachers' perceptions of inquiry-based learning in urban, suburban, township, and rural high schools: The context-specificity of science curriculum implementation in South Africa. Teaching and Teacher Education, 38, 65-75.

Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645.

Võ Văn Duyên Em, Nguyễn Thị Kim Ánh, Nguyễn Thị Linh Ngân (2025). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hóa học cho học sinh thông qua dự án học tập trong dạy học nội dung “Nitrogen và Sulfur” ở môn Hóa học 11. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 4E, 46-59.

Vũ Thị Thu Hoài, Dương Nữ Khánh Lê, Nguyễn Minh Ngọc (2019). Sử dụng WebQuest trong dạy học dự án “Nghiên cứu sự có mặt của clo trong nước sinh hoạt” (Hóa học 10) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 457, 53-59.

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.10.2025

Cách trích dẫn

Phạm, T. B., Đặng, T. L., & Hoàng, X. Q. (2025). Hiệu quả của dạy học dựa trên tìm tòi (Inquiry Based Learning) trong phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên cho học sinh: Một nghiên cứu bán thực nghiệm với môn Hóa học ở trường phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(19), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4161

Số

Chuyên mục

Các bài báo