Các yếu tố ảnh hưởng đến thái độ học tập của sinh viên: Một nghiên cứu tại Phân hiệu Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh tại Vĩnh Long

Các tác giả

  • Nguyễn Vũ Trâm Anh Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh (UEH)
  • Bùi Thị Cẩm Tú Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh (UEH)
  • Thái Thủy Tiên Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh (UEH)
  • Đặng Thị Thúy An Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh (UEH)

Tóm tắt

This study aims to identify the factors influencing students’ learning attitudes at the University of Economics Ho Chi Minh City, Vĩnh Long Campus. Based on relevant theoretical frameworks and previous empirical research, the research proposes seven groups of factors. Data were collected through a structured questionnaire consisting of 51 items, with responses from 265 students from cohorts 48, 49, and 50. The data were analyzed using Cronbach’s Alpha, Exploratory Factor Analysis (EFA), and multiple linear regression. The findings indicate that all proposed factors positively influence learning attitudes, with student affairs management, instructors and teaching methods, and academic stress showing the most significant effects. The results also reveal that two demographic variables—academic cohort and place of residence—contribute to differences in students’ learning attitudes. Furthermore, enhancing support services, improving pedagogical approaches, and effectively managing students’ academic stress can foster more positive learning attitudes, ultimately contributing to better academic performance and holistic student development.

Tài liệu tham khảo

Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed.). A handbook of social psychology (pp. 798-844). Worcester, MA: Clark University Press.

Cole, M. S., Feild, H. S., & Harris, S. G. (2004). Student learning motivation and psychological hardiness: Interactive effects on students’ reactions to a management class. Academy of Management Learning & Education, 3(1), 64-85.

Curran, J. M., & Rosen, D. E. (2006). Student attitudes toward college courses: An examination of influences and intentions. Journal of Marketing Education, 28(2), 135-148.

Đào Lan Hương (1998). Tự đánh giá thái độ học tập môn Toán của sinh viên. Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục, 3, 45-49.

Đỗ Hữu Tài, Nguyễn Thị Hồng, Phạm Văn Hùng (2016). Môi trường học tập và động lực học tập của sinh viên. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 12(3), 45-52.

Hamurcu, H. (2018). Opinions of Prospective Primary School Teachers about Methods and Techniques Suitable for Teaching Science: A Case Study from Turkey. World Journal of Education, 8(6), 21-31.

Hoàng Thị Mỹ Nga, Nguyễn Tuấn Kiệt (2016). Phân tích các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên kinh tế Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 46, 107-115.

Lê Thị Duyên (2017). Thực trạng thái độ học tập môn Giáo dục học của sinh viên Trường Đại học Sư phạm, Đại học Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Đồng Tháp, 26, 42-47.

Myers, D. G. (2015). Social psychology (11th ed.). New York: McGraw-Hill Education.

Nguyễn Thị Kim Thoa (2019). Tâm lí học giáo dục đại học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Phan Hữu Tín, Nguyễn Thúy Quỳnh Loan (2011). Các yếu tố ảnh hưởng đến thái độ học tập của sinh viên Trường Đại học Đà Lạt. Tạp chí Phát triển Khoa học & Công nghệ, 14, 89-96.

Phan Thị Hồng Thảo, Vương Thị Minh Đức, Nguyễn Minh Loan (2022). Nghiên cứu định lượng về nhân tố ảnh hưởng đến thái độ học tập của sinh viên Học viện Ngân hàng - Phân viện Bắc Ninh. Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng, 241, 43-54.

Sun, J., Dunne, M. P., Hou, X. Y., & Xu, A. Q. (2012). Educational stress among Chinese adolescents: Individual, family, school and peer influences. Educational Review, 65(3), 284-302.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics (3rd ed.). New York: Harper Collins.

Trần Thị Thu Thủy, & Lê Văn Hùng (2020). Các yếu tố ảnh hưởng đến thái độ học tập của sinh viên đại học vùng Tây Nam Bộ. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 58(1), 42-50.

Triandis, H. C. (1971). Attitude and attitude change. New York: Wiley.

Zainab Bibi, Alvi, S. M., & Noor, Z. (2022). Relationship of stress with academic performance among university students. Journal of Management Practices, Humanities and Social Sciences, 6(6), 29-34. https://doi.org/10.33152/jmphss-6.6.4

Zeleke, S. (2004). Differences in self-concept among children with mathematics disabilities and their average and high-achieving peers. International Journal of Disability, Development and Education, 51(3), 253-269.

Zubair Ahmad Shad, & Nasir Mahmood (2013). Attitude towards science learning: An exploration of Pakistani students. Journal of Turkish Science Education, 10(2), 35-47.

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, V. T. A., Bùi, T. C. T., Thái, T. T., & Đặng, T. T. A. (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến thái độ học tập của sinh viên: Một nghiên cứu tại Phân hiệu Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh tại Vĩnh Long. Tạp Chí Giáo dục, 25(19), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4162

Số

Chuyên mục

Các bài báo