Phát triển đội ngũ cán bộ quản lí trường trung học phổ thông trong bối cảnh chuyển đổi số: Một số vấn đề lí luận

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Chúc NCS K17 Học viện Quản lí Giáo dục
  • Nguyễn Thị Hoàng Yến Học viện Quản lí Giáo dục

Tóm tắt

In the context of the Fourth Industrial Revolution and the rapid process of digital transformation, general education is facing the urgent requirement of comprehensive innovation in both management and teaching. School administrators, particularly principals and vice principals, play a pivotal role in orienting and leading schools to adapt to these changes. However, current practice reveals that their digital competence remains uneven; many administrators still encounter difficulties in data utilization, technology application, and the organization of digital teaching. This situation underscores the need for systematic research to clearly define: (1) the concept and role of school administrators in the digital transformation context; (2) the core digital competencies that administrators need to be equipped with; (3) the content of developing the management team in accordance with the School Principal Standards (MOET, 2018), adjusted to the digital education environment. Accordingly, the article contributes not only theoretically, by supplementing the competence development framework for school administrators, but also practically, by orienting the enhancement of educational management quality at the high school level.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/7/2018 ban hành quy định chuẩn hiệu trưởng cơ sở giáo dục phổ thông.

Đảng Cộng sản Việt Nam (2011). Văn kiện đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XI. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Đặng Thu Trang (2025). Chuyển đổi số với đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo. Tạp chí Lí luận chính trị. https://lyluanchinhtri.vn/chuyen-doi-so-voi-doi-moi-can-ban-toan-dien-giao-duc-va-dao-tao-6969.html

Đào Thái Lai (chủ biên), Nguyễn Ngọc Giang, Lê Văn Hồng, Nguyễn Thị Quốc Hòa, Phạm Thanh Tâm, Nguyễn Bạch Yến (2023). Xây dựng sách điện tử tương tác trong bối cảnh giáo dục 4.0. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Dexter, S., & Richardson, J. W. (2020). What does technology integration research tell us about the leadership of technology?. Journal of Research on Technology in Education, 52(1), 17-36.

Fullan, M., & Quinn, J. (2016). Coherence: The right drivers in action for schools, districts, and systems. Corwin.

Hensellek, S. (2020). Digital leadership: A framework for successful leadership in the digital age. Journal of Media Management and Entrepreneurship (JMME), 2(1), 1-15.

Karakose, T., Kocabas, I., Yirci, R., Papadakis, S., Ozdemir, T. Y., & Demirkol, M. (2022). The development and evolution of digital leadership: a bibliometric mapping approach-based study. Sustainability, 14(23), 16171. https://doi.org/10.3390/su142316171

Kurmanov, N., Bakirbekova, A., & Adilbekuly, M. (2024). The Manager’s Digital Competencies in Education System: A Systematic Review. ECONOMIC Series of the Bulletin of the LN Gumilyov ENU, 2, 141-157.

Leithwood, K., & Jantzi, D. (2000). Principal and teacher leadership effects: A replication. School Leadership & Management, 20(4), 415-434.

Nguyễn Đức Lợi (2008). Khoa học quản lí. NXB Tài chính, Hà Nội.

Nguyễn Như Ý, Nguyễn Văn Khang (1996). Từ điển tiếng Việt thông dụng. NXB Giáo dục.

Nguyễn Thị Hồng Vân (2020). Tư duy chiến lược trong quản lí giáo dục thời đại số. Tạp chí Quản lí Giáo dục, 27, 45-52.

Phạm Minh Giản, Nguyễn Thị Tuyết Hạnh, Đặng Thị Thu Liễu (2016). Bối cảnh và những yêu cầu cơ bản đối với người cán bộ quản lí trường trung học phổ thông trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 22, 10-15. https://doi.org/10.52714/dthu.22.10.2016.388

Ruloff, M., & Petko, D. (2022). School principals’ educational goals and leadership styles for digital transformation: results from case studies in upper secondary schools. International Journal of Leadership in Education, 28(2), 1-19.

Safonov, Y., Usyk, V., & Bazhenkov, I. (2022). Digital transformations of education policy. Baltic Journal of Economic Studies, 8(2), 127-136.

Tasdan, M., Gözüm, A. İ. C., Kalogiannakis, M., & Papadakis, S. (2024). Views of Administrators on the Use of Social Media Networks and Tools in School Management Processes. In CSEDU, 1, 585-592.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

UNESCO (2021). Digital literacy in education: The skills needed for digital transformation. https://unesdoc.unesco.org

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. C., & Nguyễn, T. H. Y. (2025). Phát triển đội ngũ cán bộ quản lí trường trung học phổ thông trong bối cảnh chuyển đổi số: Một số vấn đề lí luận. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 13–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4177

Số

Chuyên mục

Các bài báo