Chuyển đổi số giáo dục đại học: Yêu cầu năng lực số và những thách thức đối với đội ngũ quản lí và giảng viên

Các tác giả

  • Dương Văn Đoan Trường Đại học Công nghệ Giao thông vận tải

Tóm tắt

Digital transformation is exerting a profound impact on higher education, requiring university managers and lecturers to develop digital competencies in order to adapt and enhance their effectiveness. This article examines the theoretical foundations of digital transformation and digital competencies in educational management, while also analyzing the current practices of training and fostering digital competencies in Vietnamese universities. The study identifies key barriers, including resistance to change among managers, limitations in infrastructure and resources, unequal access to digital opportunities, and challenges related to data security. Based on these findings, the paper proposes a set of solutions, such as raising awareness, investing in infrastructure, bridging the digital divide, strengthening data security, and promoting partnerships with technology enterprises. These solutions are expected to contribute to effective management, innovative teaching

Tài liệu tham khảo

Baker, R. S. (2019). Challenges for the future of educational data mining: The Baker learning analytics prizes. Journal of Educational Data Mining, 11(1), 1–17.

Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning. Tony Bates Associates Ltd.

Bilyalova, A. A., Salimova, D. A., & Zelenina, T. I. (2019). Digital transformation in education. In International Conference on Integrated Science (pp. 265–276). Cham: Springer International Publishing.

Branch, J. W., Burgos, D., Serna, M. D. A., & Ortega, G. P. (2020). Digital transformation in higher education institutions: Between myth and reality. In Radical Solutions and eLearning: Practical Innovations and Online Educational Technology (pp. 41–50). Singapore: Springer Singapore.

Bùi Trang Hương (2024). Đề xuất khung năng lực số của giảng viên đại học Việt Nam trong bối cảnh Cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Giáo dục, 24(24), 8–13.

Daniel, B. K. (2019). Big data and learning analytics in higher education: Current theory and practice. Springer.

Dede, C., & Richards, J. (2020). The 60-year curriculum: New models for lifelong learning in the digital economy. Routledge.

Dương Văn Hiếu (2021). Chuyển đổi số trong giáo dục đại học từ đại dịch Covid-19. JSTGU, 10, 111–126.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Union.

Hoàng Anh, Trịnh Thị Phương (2025). Đánh giá kết quả học tập trong xu thế chuyển đổi số giáo dục đại học: Một nghiên cứu tổng quan. Tạp chí Giáo dục, 25(15), 1–6.

Ifenthaler, D., & Schumacher, C. (2016). Student perceptions of privacy principles for learning analytics. Educational Technology Research and Development, 64(5), 923–938.

Kampylis, P., Punie, Y., & Devine, J. (2015). Promoting effective digital-age learning: A European framework for digitally-competent educational organisations.

Kotter, J. P., & Schlesinger, L. A. (2008). Choosing strategies for change. Harvard Business Review.

Kumar, V., & Van Dissel, H. (1996). Sustainable collaboration: Managing conflict and cooperation in interorganizational systems. MIS Quarterly, 20(3), 279–300.

Kurmanov, N., Bakirbekova, A., & Adilbekuly, M. (2024). The manager’s digital competencies in education system: A systematic review. ECONOMIC Series of the Bulletin of the LN Gumilyov ENU, 2, 141–157.

Luckin, R. (2018). Machine learning and human intelligence: The future of education for the 21st century. UCL Institute of Education Press.

Nah, F. F.-H., Lau, J. L.-S., & Kuang, J. (2001). Critical factors for successful implementation of enterprise systems. Business Process Management Journal, 7(3), 285–296.

Ngô Thị Thu Dung (2021). Cơ sở lí luận về chuyển đổi số trong dạy học đại học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Hòa Bình, 1(9), 58–65.

Nguyễn Lan Phương, Lê Thị Thu Hiền (2024). Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 7–12.

Nguyễn Thị Thu Vân (2021). Chuyển đổi số trong các cơ sở giáo dục đại học. Tạp chí Quản lí Nhà nước, 309, 8–13.

Phạm Nghiêm Hồng Ngọc Bích, Phạm Thảo Vy, Đỗ Thị Thanh Xuân, Nguyễn Văn Ba (2025). Đánh giá năng lực số của giảng viên Trường Đại học Tây Nguyên. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Tây Nguyên, 19(1), 110–119.

Piderit, S. K. (2000). Rethinking resistance and recognizing ambivalence: A multidimensional view of attitudes toward an organizational change. Academy of Management Review, 25(4), 783–794.

Pollock, N., & Cornford, J. (2004). ERP systems and the university as a “unique” organisation. Information Technology & People, 17(1), 31–52.

Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.

Romero, C., & Ventura, S. (2020). Educational data mining and learning analytics: An updated survey. WIREs Data Mining and Knowledge Discovery, 10(3), e1355.

Sangrà, A., Vlachopoulos, D., & Cabrera, N. (2012). Building an inclusive definition of e-learning: An approach to the conceptual framework. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(2), 145–159.

Tôn Thất Hoàng Hải (2022). Chuyển đổi số trong tổ chức giáo dục đại học: Xu hướng toàn cầu và thách thức. Tạp chí Khoa học HUFLIT, 7(2), 1–5.

Trần Ái Cầm, Nguyễn Duy Minh (2024). Chuyển đổi số thúc đẩy tính bền vững trong giáo dục đại học: Tiếp cận từ quan điểm của các nhà nghiên cứu. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 9), 67–72.

Trần Quốc Trung (2021). Hệ thống quản lí học tập trực tuyến trong giáo dục đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 01, 66–72.

UNESCO (2018). UNESCO ICT competency framework for teachers (3rd ed.). UNESCO.

UNESCO (2021). Digital literacy in education: The skills needed for digital transformation. https://unesdoc.unesco.org

Vakola, M. (2016). The reasons behind change recipients’ behavioral reactions: A longitudinal investigation. Journal of Managerial Psychology, 31(1), 202–215.

Võ Thị Phố Châu (2025). Phát triển năng lực số cho giảng viên môn Giáo dục quốc phòng và an ninh Trường Đại học Công nghệ Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Tâm lí – Giáo dục, 31(06), 230–233.

Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes.

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1–27.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Dương , V. Đoan. (2025). Chuyển đổi số giáo dục đại học: Yêu cầu năng lực số và những thách thức đối với đội ngũ quản lí và giảng viên. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 49–54. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4188

Số

Chuyên mục

Các bài báo