Ứng dụng viễn thám và hệ thống thông tin địa lí (GIS) để tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học Địa lí 10

Các tác giả

  • Ngô Thị Hải Yến Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đặng Vũ Khắc Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Lương Thị Kim Huệ Sinh viên K72 Khoa Địa lí, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Phạm Thị Phương Dung Sinh viên K72 Khoa Địa lí, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Experiential learning is a modern pedagogical approach that is being widely implemented both in Vietnam and globally. In the context of rapid information technology development, the application of Remote Sensing and Geographic Information Systems (GIS) in experiential teaching of Grade 10 Geography at high schools not only provides a rich and visual source of learning materials but also supports teachers in designing practice-oriented learning topics. As a result, students are given the opportunity to achieve learning objectives while developing subject-specific qualities and competencies. This study proposes several activities and concrete illustrations of integrating Remote Sensing and GIS into experiential teaching of Grade 10 Geography at high schools. Accordingly, this study suggests various opportunities for teachers to apply Remote Sensing and GIS in organizing experiential activities for students in geography teaching at high schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Địa lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Demirci, A. (2008). Evaluating the implementation and effectiveness of GIS-based applications in secondary school geography lessons. American Journal of Applied Sciences, 5(3), 169-178.

Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan.

Đỗ Văn Thanh, Dương Thị Lợi (2021). Giáo trình Cơ sở hệ thống thông tin địa lí (GIS). NXB Đại học Sư phạm.

Jaiswal, R. K., Kumar, D., Patel, P. L., & Chaurasia, R. (2023). Efficient segmentation algorithm for estimation of revised reservoir capacities in Google Earth Engine. Water Resources Management, 37, 3795-3812.

Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development (2nd ed.). Experience Based Learning Systems, Inc.

Lambert, D., & Balderstone, D. (2010). Learning to teach geography in the secondary school. Routledge.

Ngô Thị Hải Yến (Chủ biên), Nguyễn Thị Ngọc Phúc, Đặng Tiên Dung, Đoàn Thị Thanh Phương, Nguyễn Tú Linh, Nguyễn Thanh Xuân, Nguyễn Phương Thảo (2022). Tổ chức dạy học trải nghiệm trong môn Lịch sử và Địa lí trung học cơ sở (Phần Địa lí). NXB Dân trí.

Nguyễn Thị Hiển (2021). Ứng dụng phần mềm Google Earth trong dạy học môn Địa lí ở trường trung học phổ thông theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Giáo dục, 506, 29-34.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Ngô, T. H. Y., Đặng, V. K., Lương, T. K. H., & Phạm, T. P. D. (2025). Ứng dụng viễn thám và hệ thống thông tin địa lí (GIS) để tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học Địa lí 10. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 120–126. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4205

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả