Thiết kế kế hoạch dạy học khám phá khoa học chủ đề “Trái Đất và bầu trời” theo hướng tích hợp cho trẻ 3–6 tuổi ở trường mầm non

Các tác giả

  • An Biên Thùy Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Trần Yến Hoa Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Lê Ngọc Ân Trường Mầm non Klöver Montessori School, thành phố Hà Nội

Tóm tắt

While numerous studies have explored the process of developing thematic teaching units, research focusing on the design of a thematic monthly teaching plan specifically addressing “Earth and sky” for preschool children aged 3-6 remains limited. Building upon established theories of curriculum planning, this study constructs an illustrative thematic monthly plan for “Earth and sky”, encompassing the following elements: identification of objectives, content networks, and activity networks. Evaluation results from 20 early childhood education experts indicate that the thematic monthly plan was highly rated for its rationality, scientific validity, feasibility, and effectiveness. This research provides a concrete example for preschool teachers in designing thematic monthly teaching plans for “Earth and sky,” facilitating children's construction of a foundational scientific knowledge base that seamlessly transitions to primary education within the framework of the general education curriculum. Furthermore, the findings serve as a basis for subsequent experimental studies aimed at assessing the impact of the “Earth and sky” thematic monthly plan on children's development within the preschool setting.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Borich, G. D. (2017). Effective teaching methods: Research-based practice (9th ed.). Pearson.

Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2018). Early childhood science education (5th ed.). Cengage Learning.

Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Lê Thu Hương, Trần Thị Ngọc Trâm, Lê Thị Ánh Tuyết (đồng chủ biên) (2011a). Hướng dẫn tổ chức thực hiện chương trình giáo dục mầm non mẫu giáo bé (3-4 tuổi). NXB Giáo dục Việt Nam.

Lê Thu Hương, Trần Thị Ngọc Trâm, Lê Thị Ánh Tuyết (đồng chủ biên) (2011b). Hướng dẫn tổ chức thực hiện chương trình giáo dục mầm non mẫu giáo lớn (4-5 tuổi). NXB Giáo dục Việt Nam.

Lê Thu Hương, Trần Thị Ngọc Trâm, Lê Thị Ánh Tuyết (đồng chủ biên) (2011c). Hướng dẫn tổ chức thực hiện chương trình giáo dục mầm non mẫu giáo nhỡ (5-6 tuổi). NXB Giáo dục Việt Nam.

National Research Council (1998). Bringing the universe to America's classrooms. National Academies Press.

Nguyễn Bá Minh (chủ biên), Trần Thị Ngọc Trâm, Hoàng Thị Dinh (2018). Hướng dẫn xây dựng kế hoạch Giáo dục trong các cơ sở giáo dục mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Đức Huân (2022). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học chủ đề ‘Trái Đất và bầu trời’, môn Khoa học tự nhiên lớp 6 theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Giáo dục, 22(5), 37-41.

Ruiz-Espinoza, F. H., & Pineda-Castillo, K. A. (2021). Planeación didáctica por competencias: El último nivel de concreción curricular. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179.

Trần Thị Minh Huế (2017). Giáo trình Phát triển chương trình giáo dục mầm non. NXB Đại học Thái Nguyên.

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (Expanded 2nd ed.). Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

An, B. T., Trần, Y. H., & Lê, N. Ân. (2025). Thiết kế kế hoạch dạy học khám phá khoa học chủ đề “Trái Đất và bầu trời” theo hướng tích hợp cho trẻ 3–6 tuổi ở trường mầm non. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 145–151. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4209

Số

Chuyên mục

Các bài báo