Đổi mới quản trị đại học gắn với tự chủ nhằm nâng cao chất lượng đào tạo trong bối cảnh chuyển đổi số
Tóm tắt
In the context of growing university autonomy and digital transformation, the urgent requirement is to ensure quality as authority is expanded and governance is restructured. The study aims to clarify the relationship between autonomy, governance innovation, and education quality, treating digital transformation as a key moderating variable. The article conducts a narrative review combined with analytical commentary on domestic and international literature (2014-2025), searching academic databases, screening according to inclusion/ exclusion criteria, and synthesizing by theme. The results propose three directions: (1) strengthen core governance pillars with a structure in which the University Council holds real authority, flexible finance and human-resources mechanisms, and academic governance tied to internal quality assurance; 2) adapt to digital transformation through online governance systems and data-driven decision-making; (3) move toward a corporate-style autonomy model with external members and clear accountability mechanisms. On that basis, it recommends improving the legal framework, removing institutional bottlenecks, developing governance and digital capacities, building a culture of quality, and simultaneously deploying dashboards/ KPIs and a shared data repository to enable measurement and continuous improvement.
Tài liệu tham khảo
AlHamad, B., & Aladwan, R. (2017). From externally to internally driven quality assurance: University of Bahrain. Paris: IIEP-UNESCO.
Anh, T. T., Hung, B. Q., & Minh, N. P. K. (2021). Research on the model of university autonomy in the direction of corporate governance. Ho Chi Minh City Open University Journal of Science - Economics and Business Administration, 11(2), 31-41.
Đinh Xuân Khoa, Phạm Minh Hùng (2020). Giải pháp nâng cao hiệu quả quản trị trường đại học công lập Việt Nam trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 28, 1-6.
Fuller, M., Henderson, S., & Bustamante, R. (2015). Assessment leaders’ perspectives of institutional cultures of assessment: A Delphi study. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(3), 331-351.
Hung, B. Q., Huy, P. Q., Thuan, L. D., Ha, V. M., & Huyen, D. T. M. (2022). The current situation and solutions of effective university governance in Vietnamese public higher education institutions. Ho Chi Minh City Open University Journal of Science - Economics and Business Administration, 12(1), 36-49.
Jarernsiripornkul, S., & Pandey, I. M. (2018). Governance of autonomous universities: Case of Thailand. Journal of Advances in Management Research, 15(3), 288-305.
Nguyễn Đức Ca, Hoàng Thị Minh Anh, Phạm Ngọc Dương, Nguyễn Hoàng Giang, Nguyễn Lệ Hằng, Phan Thị Thu (2023). Nâng cao hiệu quả quản trị đại học trong bối cảnh đổi mới giáo dục tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 15-20.
Nguyễn Tuấn Khanh (2025). Đề xuất mô hình quản trị đại học gắn với tự chủ đại học: trường hợp tại Trường Đại học Kiên Giang. Tạp chí Giáo dục, 25(8), 24-29.
Pham, L. T. (2012). University autonomy and accountability: The relationships between state, higher education institutions and society. VNUHCM Journal of Science and Technology Development, 15(1), 57-66.
Quốc hội (2018). Luật Sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 19/11/2018.
Trương Thị Bích Liễu (2024). Quản trị cơ sở giáo dục đại học theo xu thế tự chủ. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 2(309), 261-263.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









