Sức khỏe tâm thần của học sinh trung học phổ thông qua dữ liệu thực chứng tại Việt Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Tuấn Trường Đại học Lao động Xã hội (Cơ sở 2)

Tóm tắt

In the context of rising mental health disorders among students following the COVID-19 pandemic and the shortage of psychological support systems in schools, there is an urgent need for a comprehensive and systematic understanding of this issue to inform policy development. The article compiles quantitative studies on the mental health of high school students conducted across Vietnam between 2020 and 2024, drawing data from 12 studies representing the North, Central, and South regions. Reported rates of anxiety range from 25% to 70%, depression from 12% to 60%, and stress from 23% to 64%. Identified risk factors include academic pressure, school violence, family disruption, digital exposure, and the lack of psychological support resources in schools. The paper proposes a set of coordinated policy recommendations for prevention, intervention, and recovery. It provides a critical scientific foundation for understanding the characteristics and interrelations of mental disorders within the school environment in contemporary Vietnamese society. The findings serve as a strategic orientation for designing effective intervention programs and offer policy recommendations at three levels: institutional, school-based, and familybased. This article is a valuable reference for education administrators, mental health professionals, and policymakers in developing a comprehensive school-based mental health care system in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.

Erikson, E. H. (1969). Identity: Youth and Crisis. New York: W. W. Norton & Company.

Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44(1), 1-25.

Huỳnh Nguyễn Vũ Anh, Phạm Thị Kim Tuyến (2023). Trầm cảm, lo âu, căng thẳng và các yếu tố liên quan ở học sinh Trường Trung học phổ thông Chuyên Hùng Vương, tỉnh Bình Dương. Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh, 27(2), 33-40.

Jones, P. B. (2013). Adult mental health disorders and their age at onset. British Journal of Psychiatry, 202(54), 5-10.

Kessler, R. C., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K. R., & Walters, E. E. (2007). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of mental disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Archives of General Psychiatry, 62(6), 593-602.

Kieling, C., Baker-Henningham, H., Belfer, M., Conti, G., Ertem, I., Omigbodun, O., ... & Rahman, A. (2011). Child and adolescent mental health worldwide: evidence for action. The Lancet, 378(9801), 1515-1525.

Kim, Y. S. (2019). School-based mental health in South Korea: Policy and practice. International Journal of Mental Health Promotion, 21(3), 157-165.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Publishing Company.

Lê Phạm Huyền Trang, Nguyễn Tấn Đạt, Nguyễn Trương Thái Hà, Phùng Ngọc Hải (2024). Thực trạng thực hiện chăm sóc sức khỏe tâm thần dựa vào trường học tại thành phố Cần Thơ năm 2023. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ.

Ngô Văn Mạnh, Phạm Thị Hồng Liên (2021). Thực trạng lo âu, trầm cảm ở học sinh lớp 12 tại 2 trường trung học phổ thông của Thành phố Thái Bình năm 2020. Tạp chí Y học Việt Nam, 48(1), 10-18.

Nguyễn Danh Lâm, Giang Lê Minh, Nguyễn Thị Diễm Trang, Nguyễn Thị Phương Mai, Nguyễn Thị Thu Mai (2022). Thực trạng nguy cơ stress, lo âu, trầm cảm của học sinh trung học phổ thông huyện Yên Định, Thanh Hóa. Tạp chí Y học Việt Nam, 49(3), 40-47.

Nguyễn Lê Bảo Hoàng, Quận Sơn (2023). Sức khỏe tâm thần của học sinh trung học phổ thông hậu COVID-19. Tạp chí Nghiên cứu Dân tộc, 17(4), 58-66.

Nguyễn Thị Đào, Nguyễn Minh Phương, Nguyễn Thị Thảo, Phạm Hồng Nhung, Đặng Phương Vũ (2024). Trầm cảm và một số yếu tố liên quan của học sinh trung học phổ thông tại thành phố Vĩnh Long, tỉnh Vĩnh Long năm 2023. Tạp chí Y học Việt Nam, 50(2), 25-34.

Nguyễn Thị Linh, Giang Hoàng, Lưu Văn Dũng, Minh Trần Đức Cường, Thắm Nguyễn (2022). Thực trạng sức khỏe tâm thần của học sinh Trường Trung học phổ thông Phan Đăng Lưu, quận Kiến An, thành phố Hải Phòng năm 2021. Tạp chí Y học Dự phòng, 31(4), 51-59.

Nguyễn Thị Thu Mai (2022). Thực trạng nguy cơ stress, lo âu, trầm cảm của học sinh trung học phổ thông huyện Yên Định, Thanh Hóa. Tạp chí Y học Việt Nam, 49(3), 40-47.

OECD (2020). Teaching and Learning International Survey (TALIS). OECD Publishing.

Patel, V., Flisher, A. J., Hetrick, S., & McGorry, P. (2007). Mental health of young people: A global public-health challenge. The Lancet, 369(9569), 1302-1313.

Phạm Kim Loan, Ngọc Phạm, Giang Hoàng, Vũ Thị Minh Châu (2024). Thực trạng sức khỏe tâm thần và một số yếu tố liên quan của học sinh tại 2 trường trung học phổ thông huyện Vĩnh Bảo, Hải Phòng năm 2023. Tạp chí Y học Dự phòng, 34(1), 11-20.

Santrock, J. W. (2014). Adolescence (15th ed.). McGraw-Hill Education.

Sawyer, S. M., Azzopardi, P. S., Wickremarathne, D., & Patton, G. C. (2012). The age of adolescence. The Lancet Child & Adolescent Health, 2(3), 223-228.

Tôn Thất Toàn, Nguyễn Thị Quế Lâm (2021). Thực trạng trầm cảm, lo âu, stress và hành vi, nhu cầu tìm kiếm sự trợ giúp tâm lí học sinh lớp 12 Trường Trung học phổ thông Lê Quý Đôn, tỉnh Khánh Hòa năm 2018. Tạp chí Y học dự phòng, 30(4), 190-197.

Trần Hoàng Vũ Linh, Huỳnh Nguyễn Vũ Anh (2024). Trầm cảm, lo âu, căng thẳng và các yếu tố liên quan ở học sinh trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh, 28(1), 15-22.

World Health Organization (2021). Adolescent mental health: Global report. Geneva: WHO.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, M. T. (2025). Sức khỏe tâm thần của học sinh trung học phổ thông qua dữ liệu thực chứng tại Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 21–26. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4276

Số

Chuyên mục

Các bài báo