Xây dựng mô hình câu lạc bộ cố vấn học tập và thực tiễn triển khai ở Trường Đại học Đồng Tháp

Các tác giả

  • Cao Dao Thép Trường Đại học Đồng Tháp

Tóm tắt

In the context of higher education increasingly focusing on comprehensive training quality, academic advisory activities play a key role in supporting students in developing their learning capacity, career orientation and adapting to the university environment. However, the reality at many higher education institutions shows that the management and implementation of academic advisory activities are still formal, ineffective and have not been properly invested. The study proposes the academic advisory club model to improve the effectiveness of managing academic advisory activities in higher education institutions and the initial results when implementing this model at Dong Thap University through a survey of academic advisors and students. The results show that the model is highly feasible, has positive initial effects and has the potential to be replicated in the higher education system. The academic advisory club model not only contributes to strengthening the connection between lecturers and students, but also creates a space for effective academic exchange and psychological support. This is a potential direction that needs to be further researched, improved and expanded in the future.

Tài liệu tham khảo

Brown, J. S., & Duguid, P. (2001). Knowledge and organization: A social-practice perspective. Organization Science, 12(2), 198-213. https://doi.org/10.1287/orsc.12.2.198.10116

Gordon, V. N., Habley, W. R., & Grites, T. J. (2008). Academic advising: A comprehensive handbook. Jossey-Bass.

Le, H.-G., Sok, S., & Heng, K. (2024). The benefits of peer mentoring in higher education: Findings from a systematic review. Journal of Learning Development in Higher Education, 31. https://doi.org/10.47408/jldhe.vi31.1159

McCavit, K., & Zellner, N. (2016). Persistence of physics and engineering students via peer mentoring, active learning, and intentional advising. European Journal of Physics, 37(6), 1-9. https://doi.org/10.1088/0143-0807/37/6/065702

NACADA (2005). The NACADA academic advising monograph series: Foundations of academic advising. National Academic Advising Association.

Nguyễn Nguyệt Minh (2015). Nâng cao vai trò của cố vấn học tập trong các trường cao đẳng theo học chế tín chỉ. Tạp chí Giáo dục, 366, 5-6.

Nguyễn Thị Bích Hạnh (2022). Thực trạng hoạt động tư vấn của cố vấn học tập Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 20(2), 44-49.

Nguyễn Thị Út Sáu (2013). Một số vấn đề lí luận về hoạt động tư vấn học tập cho sinh viên của cố vấn học tập ở các trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 318, 17-19.

Nguyễn Vũ Bích Hiền, Bùi Phương Thúy (2025). Đề xuất khung lí thuyết về phát triển đội ngũ cố vấn học tập đáp ứng yêu cầu hỗ trợ sinh viên học tập tự chủ ở các trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 25(3), 7-12.

Phạm Thị Lan Phượng (2020). Mô hình hoạt động cố vấn học tập của trường đại học và các đề xuất cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 17(11), 2053-2065.

Roberts, J. (2006). Limits to communities of practice. Journal of Management Studies, 43(3), 623-639. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2006.00618.x

UNESCO (2015). Rethinking Education: Towards a Global Common Good? Paris: UNESCO.

Võ Thị Ngọc Lan (2015). Thực trạng công tác cố vấn học tập và rèn luyện của đội ngũ cố vấn học tập ở Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 6(72), 123-134.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press.

Wenger-Trayner, E., & Wenger-Trayner, B. (2020). Learning to make a difference: Value creation in social learning spaces. Cambridge University Press.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Cao, D. T. (2025). Xây dựng mô hình câu lạc bộ cố vấn học tập và thực tiễn triển khai ở Trường Đại học Đồng Tháp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 401–406. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4342

Số

Chuyên mục

Các bài báo