Thực trạng tự kiểm soát cảm xúc của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Nam Định
Tóm tắt
In the context of modern society, emotional self-control skills play an important role in the comprehensive development of individuals. Especially for engineering students, managing and regulating emotions is a big challenge due to the heavy curriculum of science and engineering subjects. This study was conducted to understand the current situation of emotional self-control of students at Nam Dinh University of Technical Education through aspects such as emotional recognition, emotional control, emotional control and emotional use. The research results show that students' emotional self-control is at an average level, students have good emotional recognition skills but have many difficulties in controlling and regulating emotions.
Tài liệu tham khảo
Bagozzi, R. P. (1992). The Self-Regulation of Attitudes, Intentions, and Behavior. Social Psychology Quarterly, 55(2), 178-204. https://doi.org/10.2307/2786945
Baumeister, R. F., Zell, Anne L., Tice, Dianne M., & Gross, J. J. (2007). How emotions facilitate and impair self-regulation. In James J. Gross, Handbook of Emotion Regulation (pp. 408-426). Guilford Press.
Caruso, D. R., & Salovey, P. (2004). The Emotionally Intelligent Manager: How to develop and use four key emotional skills of leadership. Jossey-Bass.
Compas, B. E., Jaser, S. S., Dunbar, J. P., Watson, K. H., Bettis, A. H., Gruhn, M. A., & Williams, E. K. (2014). Coping and emotion regulation from childhood to early adulthood: Points of convergence and divergence. Australian Journal of Psychology, 66(2), 71-81. https://doi.org/10.1111/ajpy.12043
Đào Thị Oanh, Vũ Thị Lệ Thủy, Nguyễn Thị Huệ, Lê Mỹ Dung (2008). Thực trạng biểu hiện của một số xúc cảm và kĩ năng đương đầu với xúc cảm tiêu cực ở thiếu niên hiện nay. Báo cáo tổng kết đề tài nghiên cứu khoa học cấp Bộ. NXB Đại học Sư phạm.
Ekman, P. (2003). Emotions Revealed: Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life. Times Books.
Fridlund, A. J., & Russell, J. A. (2024). Evolution, Emotion, and Facial Behavior: A 21st-Century View. In Laith Al-Shawaf, Todd K. Shackelford (eds), The Oxford Handbook of Evolution and the Emotions (pp. 55-78). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197544754.013.3
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271
Izard, C. (1991). The Psychology of Emotions. Springer.
Lazarus, R. (1991). Emotion and Adaptation. Oxford University Press.
Lê Mỹ Dung (2017). Thực trạng kĩ năng tự quản lí cảm xúc của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 62(1A), 190-199.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is Emotional Intelligence?. In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications (pp. 3-31). Basic Books.
Nguyễn Công Khanh (2020). Giáo dục cảm xúc và kĩ năng xã hội cho học sinh trung học cơ sở. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Quang Uẩn (2007). Giáo trình Tâm lí học đại cương. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Hải (2014). Kĩ năng quản lí cảm xúc bản thân của sinh viên sư phạm. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học xã hội - Viện Hàn lâm Khoa học xã hội Việt Nam.
Nguyễn Xuân Thức (2006). Tâm lí học đại cương. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Reeve, J. (2009). Understanding Motivation and Emotion (5th Edition). Wiley.
Rubinstein, X. L. (1940). The Principles of General Psychology. Nauka.
Stein, N. L., Leventhal, B., & Trabasso, T. (1990). Psychological and biological approaches to emotion. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Thompson, R. A. (1990). Emotion and self-regulation. In R. A. Thompson (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation, 1988: Socioemotional Development (pp. 367-467). University of Nebraska Press.
Trần Thị Thu Mai (2013). Kĩ năng tự quản lí cảm xúc của sinh viên sư phạm. Tạp chí Tâm lí học, 3(168), 59-68.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









