Tiếp cận tích hợp trong giáo dục văn hóa ứng xử học đường cho sinh viên Đại học Sư phạm: Một nghiên cứu thực trạng

Các tác giả

  • Vũ Lệ Hoa Trường Đại học sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Thuý Quỳnh Trường Đại học sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Behavioral culture in schools is a core component of school culture, playing a crucial role in shaping the personality and professional competence of pedagogical students. In the context of comprehensive educational reform, there is an urgent demand to develop school cultural behavior through an integrated approach that links knowledge with skills, attitudes, and behaviors, thereby meeting professional teacher standards and the practical requirements of general education. This study examines the current state of school behavioral culture education through the integrated approach at three universities of education in Hanoi, involving 950 participants, using survey, interview, observation, and statistical analysis methods. The findings reveal that students hold positive perceptions of the goals and content of school cultural behavior education, particularly in theoretical and professional experience dimensions; however, there remain gaps between knowledge and behavior, limitations in methods, organizational forms, and assessment tools, as well as insufficient roles of academic advisors and psychological support services. On this basis, the study affirms the necessity of developing school behavioral culture education through the integrated approach, emphasizing the importance of linking theory with practice and mobilizing the collaboration of educational stakeholders in order to improve teacher training quality and foster a humanistic, sustainable school environment.

Tài liệu tham khảo

Beane, J. A. (1997). Curriculum integration: Designing the core of democratic education. New York: Teachers College Press.

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Cohen, J., McCabe, E. M., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers College Record, 111(1), 180-213.

Deal, T. E., & Peterson, K. D. (2009). Shaping school culture: Pitfalls, paradoxes, and promises (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Drake, S. M., & Burns, R. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Hoàng Phê (chủ biên, 2000). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng - Trung tâm Từ điển học.

Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Nguyễn Thị Minh Nguyệt (2017). Văn hóa ứng xử học đường - Lí luận và thực tiễn. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thị Ngọc Dung (2019). Giáo dục văn hóa ứng xử cho sinh viên trong bối cảnh hội nhập. Tạp chí Giáo dục, 457, 34-36.

Thủ tướng Chính phủ (2018). Quyết định số 1299/QĐ-TTg ngày 03/10/2018 phê duyệt đề án “Xây dựng văn hóa ứng xử trong trường học giai đoạn 2018-2025”.

Võ Bá Đức (2009). Văn hóa ứng xử trong trường học. NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Vũ, L. H., & Nguyễn, T. Q. (2025). Tiếp cận tích hợp trong giáo dục văn hóa ứng xử học đường cho sinh viên Đại học Sư phạm: Một nghiên cứu thực trạng. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 446–452. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4349

Số

Chuyên mục

Các bài báo