Tiếp cận tích hợp trong giáo dục văn hóa ứng xử học đường cho sinh viên đại học sư phạm: Cơ sở lí luận và định hướng vận dụng

Các tác giả

  • Nguyễn Thuý Quỳnh Trường Đại học sư phạm Hà Nội
  • Vũ Lệ Hoa Trường Đại học sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the context of higher education facing increasing pressure to innovate in order to meet the requirements of the 2018 General Education Program and the Professional Standards for Teachers, equipping pedagogical students with school cultural behavior has become an urgent task. Therefore, examining the theoretical and practical foundations of the integrated approach in school cultural behavior education is essential to identify effective solutions. The article aims to clarify the theoretical foundations of the integrated approach and to propose orientations for its application in school cultural behavior education for pedagogical students. Based on an analysis and synthesis of both domestic and international studies on the integrated approach, the research identifies its essence, characteristics, advantages, and principles of application. The findings indicate that the integrated approach is meaningful in shaping and developing school cultural behavior, particularly when implemented through experiential learning, group activities, and projectbased learning. Accordingly, the article proposes five groups of cultural behavior education contents following the integrated orientation, along with suggestions on methods, organizational forms, and assessment criteria. These orientations not only contribute to enriching the theoretical foundation but also provide practical grounds for designing courses or modules on school cultural behavior education in teacher training institutions.

Tài liệu tham khảo

Andrade, H. (2000). Using rubrics to promote thinking and learning. Educational Leadership, 57(5), 13-18

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Beane, J. A. (1997). Curriculum integration: Designing the core of democratic education. New York: Teachers College Press.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT, ngày 22/8/2018 về ban hành chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Bryk, A. S., & Schneider, B. (2002). Trust in schools: A core resource for improvement. New York: Russell Sage Foundation.

CASEL (2013). Effective social and emotional learning programs: Preschool and elementary school edition. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.

CASEL (2020). SEL framework: What are the core competence areas and where are they promoted? Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.

Đặng Thành Hưng (2008). Dạy học hiện đại: Lí luận - biện pháp - kĩ thuật. NXB Đại học Sư phạm.

Deal, T. E., & Peterson, K. D. (2009). Shaping school culture: Pitfalls, paradoxes, and promises (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Đỗ Hương Trà (2015). Nghiên cứu dạy học tích hợp liên môn: Những yêu cầu đặt ra trong việc xây dựng, lựa chọn nội dung và tổ chức dạy học. Tạp chí Khoa học - Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 31(1), 44-51.

Drake, S. M. (1998). Creating integrated curriculum: Proven ways to increase student learning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Drake, S. M., & Burns, R. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Fogarty, R. (1991). The mindful school: How to integrate the curricula. Palatine, IL: IRI/Skylight Publishing.

Hoàng Phê (chủ biên, 2000). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng - Trung tâm Từ điển học.

Horner, R. H., Sugai, G., & Anderson, C. M. (2010). Examining the evidence base for school-wide positive behavior support. Focus on Exceptional Children, 42(8), 1-14.

Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Morrison, B. E., & Vaandering, D. (2012). Restorative justice: Pedagogy, praxis, and discipline. Journal of School Violence, 11(2), 138-155.

Nguyễn Công Khanh (2013). Giáo dục giá trị sống và kĩ năng sống cho học sinh phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thanh Tuấn (2008). Văn hóa ứng xử Việt Nam hiện nay. NXB Từ điển Bách khoa & Viện Văn hóa Hà Nội.

Nguyễn Thị Hạnh (2011). Tiếp cận năng lực trong xây dựng chương trình đào tạo giáo viên. Tạp chí Giáo dục, 254, 20-23.

Nguyễn Thị Minh Nguyệt (2017). Văn hóa ứng xử học đường - Lí luận và thực tiễn. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thị Ngọc Dung (2019). Giáo dục văn hóa ứng xử cho sinh viên trong bối cảnh hội nhập. Tạp chí Giáo dục, 457, 34-36.

Peterson, K. D., & Deal, T. E. (2016). Shaping school culture (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Piaget, J. (1970). Genetic epistemology. New York: Columbia University Press.

Rychen, D. S., & Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Göttingen: Hogrefe & Huber.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.

Sugai, G., & Horner, R. H. (2002). The evolution of discipline practices: School-wide positive behavior supports. Child & Family Behavior Therapy, 24(1-2), 23-50.

Thủ tướng Chính phủ (2018). Quyết định số 1299/QĐ-TTg, ngày 03/10/2018 về phê duyệt đề án “xây dựng văn hóa ứng xử trong trường học giai đoạn 2018-2025”.

Trần Bá Hoành. (2005). Đổi mới phương pháp dạy học, chương trình và sách giáo khoa. NXB Giáo dục.

UNESCO (2017). A whole school approach to values education. Paris: UNESCO.

Võ Bá Đức (2009). Văn hóa ứng xử trong trường học. NXB Đại học Sư phạm.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wachtel, T. (2013). Defining restorative. International Institute for Restorative Practices. Bethlehem, PA: IIRP.

WHO. (2021). Global standards for health-promoting schools and systems: A framework for country action. Geneva: World Health Organization.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. Q., & Vũ, L. H. (2025). Tiếp cận tích hợp trong giáo dục văn hóa ứng xử học đường cho sinh viên đại học sư phạm: Cơ sở lí luận và định hướng vận dụng. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 256–263. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4050

Số

Chuyên mục

Các bài báo