Cấu trúc năng lực tự chủ và kinh nghiệm đánh giá năng lực tự chủ của Australia

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The General Education Curriculum 2018 identifies the competency of self-regulating and self-study as one of the key competencies that high school students need to achieve. However, the concept for this competency has not been made clear, and the competency is not described as competency standards/assessment standards, but only with some indicators of expected outcomes. In the scope of this article, the author chooses Australia as a country with a great deal of experience and success in building and assessing learners’ self-regulating competency to analyze and compare with the reality of Vietnam. The experience of assessing self-regulating capacity from Australia introduced in this study can serve as a reference and a basis for building the structure, concept of self-regulating capacity as well as describing the capacity in the form of competency standards/ assessment standards, meeting the capacity development needs of the General Education Curriculum 2018.

Tài liệu tham khảo

Australian Education Ministers (2008). Melbourne Declaration on Educational Goals for Young Australians. http://www.curriculum.edu.au/verve/_resources/national_declaration_on_the_educational_goals_for_young_australians.pdf

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 22/2021/TT-BGDĐT ngày 20/7/2021 Quy định về đánh giá học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông.

California Office to Reform Education (CORE) (2014). Introduction to self-management.

Dam, L. (1995). Learner autonomy 3: From theory to classroom practice. Dublin: Authentik.

Griffin, P. (2018). Assessment for teaching (Second edition). Cambridge University Press.

Holec, H. (1980). Autonomy and foreign language learning. Oxford: Pergamon.

Little, D. (1991). Learner autonomy: Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik.

Matric, M. (2018). Self-regulatory systems: Self-regulation and learning. Journal of Process Management and New Technologies, 6(4), 79-84. https://doi.org/10.5937/jouproman6-19338

Zimmerman, B. J. (1986). Development of Self-Regulated Learning: Which Are the Key Subprocesses? Contemporary Educational Psychology, 16, 307-313.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.06.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. H. (2022). Cấu trúc năng lực tự chủ và kinh nghiệm đánh giá năng lực tự chủ của Australia. Tạp Chí Giáo dục, 22(11), 60–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/447

Số

Chuyên mục

Các bài báo