Các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực hợp tác giải quyết vấn đề của học sinh: nghiên cứu tại một số trường trung học cơ sở trên địa bàn Thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Trần Thị Quỳnh Trang Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

While numerous international studies focus on factors affecting collaborative problem-solving competence, none ever specifically discuss factors affecting the cooperative problem solving competency of secondary school students. This research analyzes and forecasts the impact trends of subjective and objective factors that affect the collaborative problem solving competency of secondary school students. The research results on 745 secondary school students show that some subjective and objective factors have an impact on the collaborative problem-solving competence of secondary school students with statistical significance with different levels of prediction. This result would become the basis for proposing measures of pedagogical psychology influences in order to improve the collaborative problem-solving competence for secondary school students.

Tài liệu tham khảo

Barth, C. M., Funke, J. (2010). Negative affective environments improve complex solving performance. Cognition and Emotion, 24(7), 1259-1268. https://doi.org/10.1080/02699930903223766

Care, E., & Griffin, P. (2014). An approach to assessment of collaborative problem solving. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 9(3), 367-388.

Clifford, M. (2011). 20 Collaborative Learning Tips and Strategies for Teachers. http://www.teachthought.com/uncategorized/20-collaborative-learning-tips-and-strategies

Đặng Thị Diệu Hiền (2021). Phát triển năng lực hợp tác giải quyết vấn đề qua tổ chức học tập trải nghiệm cho sinh viên các ngành kĩ thuật. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật TP. Hồ Chí Minh.

Dillenbourg, P. (ed.) (1999). Collaborative learning: Cognitive and computational approaches. Advances in Learning and Instruction Series, Elsevier Science.

Dillenbourg, P., & Traum, D. (2006). Sharing solutions: Persistence and grounding in multi-modal collaborative problem solving. The Journal of the Learning Sciences, 15(1), 121-151.

Fiore, S. M., Graesser, A., Greiff, S., Griffin, P., Gong, B., Kyllonen, P., Massey, C., O’Neil, H., Pellegrino, J., Rothman, R., Soulé, H., & Davier, A. (2017). Collaborative Problem Solving: Considerations for the National Assessment of Educational Progress. The National Center for Education Statistics (NCES).

Gomez, E. A, Wu, D., & Passerini, K. (2010). Computer-supported team-based learning: The impact of motivation, enjoyment and team contributions on learning outcomes. Computers & Education, 55(1), 378-390. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.003

Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. San Clemente, CA: Resources for Teachers, Inc.

Lê Thái Hưng, Lê Thị Hoàng Hà, Dương Thị Anh (2016). Năng lực hợp tác giải quyết vấn đề trong dạy học và đánh giá bậc trung học ở Việt Nam. Tạp chí Quản lí giáo dục, 80, 8-14.

Lê Thị Minh Hoa (2015). Phát triển năng lực hợp tác cho học sinh trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Morgeson, F. P., Reider, M. H., & Campion, M. A. (2005). Selecting individuals in team settings: The importance of social skills, personality characteristics, and teamwork knowledge. Personnel Psychology, 58(3), 583-611. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2005.655.x

Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Đinh Thị Kim Thoa, Trần Văn Tính (2009). Tâm lí học giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

O’Neil, H. F., & Chuang, S. H. (2008). Measuring collaborative problem solving in low-stakes tests. In Baker, E., Dickieson, J., Wulfeck, W., & O’Neil, H. F. (Eds.), Assessment of problem solving using simulations (pp. 177-199). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

OECD (2015). PISA 2015 Draft Collaborative Problem Solving framework. OECD Publishing.

Rosen, Y., & R. Rimor (2009). Using collaborative database to enhance students’ knowledge construction. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 5, 187-195.

Stevens, M. J., & Campion, M. A. (1994). The Knowledge, Skill, and Ability Requirements for Teamwork: Implications for Human Resource Management. Journal of Management, 20(2), 503-530. https://doi.org/10.1177/014920639402000210

Toumasis (2004). Cooperative study teams in mathematics classrooms. International Journal of Mathematical Education, 35(5), 669-679. https://doi.org/10.1080/0020739042000232529

Vũ Phương Liên (2020). Phát triển năng lực hợp tác giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học phần Hoá học phi kim trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

17.01.2023

Cách trích dẫn

Trần , T. Q. T. (2023). Các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực hợp tác giải quyết vấn đề của học sinh: nghiên cứu tại một số trường trung học cơ sở trên địa bàn Thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 22(21), 32–38. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/582

Số

Chuyên mục

Các bài báo