Khảo sát hệ thống từ vựng và bài tập về từ ngữ trong hai bộ giáo trình tiếng Việt cho người nước ngoài hiện nay

Các tác giả

  • Đỗ Phương Thảo Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

The vocabulary system and exercises in a textbook are important tools for developing students’ lexical resources, improving their language acquisition and exploitation capacity, thereby enhancing their communication competence. In this article, we conducted a survey on the vocabulary systems and exercises of two Vietnamese language textbooks for foreigners currently in use in Vietnam. Our objective is to evaluate the vocabulary systems from both quantitative and qualitative perspectives, analyze the cognitive levels demonstrated by the vocabulary exercise systems, in order to propose some recommendations to improve the existing textbooks or provide guidance for new ones. A number of methods were combined in this study, including document analysis and synthesis, statistical analysis, classification, and comparison. The initial results showed that there was no consistency in the selection of vocabulary, which lacked both quantitative and qualitative control. The vocabulary exercise systems mainly focused on low-level cognitive skills using traditional practice methods.

Tài liệu tham khảo

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of education objectives, Handbook 1: The Cognitive Domain, New York: David McKay Co. Inc.

Bosompem, E. G. (2014). Materials adaptation in Ghana: Teachers’ attitudes and practices. In S. Garton & K. Graves (Eds.), International perspectives on materials in ELT 104-120). London, UK: Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1057/9781137023315

Bùi Duy Dương (2016). Khảo sát vốn từ vựng tiếng Việt trong giáo trình tiếng Việt cơ sở. Kỉ yếu hội thảo khoa học quốc tế “Giảng dạy, nghiên cứu Việt Nam học và tiếng Việt”, tr 163-168.

Đoàn Thiện Thuật (chủ biên, 2007). Tiếng Việt B, Tiếng Việt C. NXB Thế giới.

Đoàn Thiện Thuật (chủ biên, 2009). Tiếng Việt A1, Tiếng Việt A2. NXB Thế giới.

McGrath, I. (2013). Teaching materials and the roles of ELF/ ESL teachers: Practice and theory. London: Bloomsbury. http://doi.org/10.5040/9781472542076

McGrath, I. (2016). Materials evaluation and design for language teaching (2nd edn.). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Miguel, N. M. (2015). Textbook consumption in the classroom: Analyzing a classroom corpus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 198, 309-319. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.449

Nuangpolmak, A. (2014). Multilevel materials for multi-level learners. In S. Garton & K. Graves (Eds.), International perspectives on materials in ELT (121-140). London, UK: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137023315

Nguyễn Thị Lệ Hằng (2011). Khảo sát việc cung cấp vốn từ vựng trong các giáo trình dạy tiếng Việt cho người nước ngoài. Kỉ yếu hội thảo khoa học “Nghiên cứu, đào tạo Việt Nam học và tiếng Việt: Những vấn đề lí luận và thực tiễn”. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội, tr 397-431.

Nguyễn Văn Phúc (2013). Một số phương pháp cung cấp từ vựng cơ bản trong dạy tiếng thực hành. Kỉ yếu hội thảo khoa học “Nghiên cứu, giảng dạy Việt Nam học và tiếng Việt”. NXB Khoa học Xã hội, tr 307-323.

Nguyễn Việt Hương (2009). Tiếng Việt cơ sở dành cho người nước ngoài (Quyển 1, Quyển 2). NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Việt Hương (2009). Tiếng Việt nâng cao dành cho người nước ngoài (Quyển 1, Quyển 2). NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Shawer, S. F. (2010). Classroom-level curriculum development: EFL teachers as curriculum-developers, curriculum-makers and curriculum-transmitters. Teaching and Teacher Education, 26(2), 173-184. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.03.015

Trần Thị Minh Giới (2003). Vài nét cơ bản về cách dạy từ vựng và mở rộng vốn từ cho học viên. Kỉ yếu hội thảo khoa học “Tiếng Việt và Việt Nam học cho người nước ngoài”, tr 70-80. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2023

Cách trích dẫn

Đỗ , P. T. (2023). Khảo sát hệ thống từ vựng và bài tập về từ ngữ trong hai bộ giáo trình tiếng Việt cho người nước ngoài hiện nay. Tạp Chí Giáo dục, 23(10), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/759

Số

Chuyên mục

Các bài báo