Biện pháp phát triển năng lực giao tiếp cho học sinh lớp 7 qua giờ dạy Thực hành tiếng Việt

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Xuân Mai Trường Đại học An Giang - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh
  • Lê Thị Hoàng Oanh Trường Phổ thông Thực hành Sư phạm - Trường Đại học An Giang

Tóm tắt

Developing learners’ competence and qualities is a key goal of educational innovation. Accordingly, the goal of Literature in high schools is to form and develop students' basic communication skills such as listening, speaking, reading, and writing. In teaching Literature, teaching Practical Vietnamese plays an important role in training communication skills for learners, aiming to develop language competence. This article introduces methods and some measures for teaching Practical Vietnamese in the 7th grade Literature textbook program (series Chan troi sang tao) to contribute to improving students' language skills. Research results show that Vietnamese teaching needs strong innovation in the direction of promoting learners' competence, especially communication competence and the competence to use Vietnamese. Therefore, applying measures to improve and develop students' communication skills is necessary.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Hadfield, J. (1990). A collection of games and activities for low to mid-intermediate students of English: Intermediate communication games. Hong Kong: Thomus and Nelson and Nelson and Sons, 9.

Hoàng Hòa Bình, Nguyễn Minh Thuyết (2012). Phương pháp dạy học tiếng Việt - Nhìn từ tiểu học. NXB Giáo dục Việt Nam.

Hoàng Phê (chủ biên, 1997). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Nguyễn Thị Ngọc Trang, Lê Thị Minh Hiên (2018). Sử dụng các trò chơi ngôn ngữ để phát triển kĩ năng nói tiếng Anh cho học viên Học viện Kĩ thuật Quân sự. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 230-234.

Trần Thị Hạnh Phương (2016). Vận dụng phương pháp vấn đáp vào dạy học đọc hiểu nhằm nâng cao năng lực Ngữ văn cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2, 42, 149-156.

Trịnh Thị Lan (2016). Định hướng phát triển năng lực giao tiếp cho học sinh trong chương trình nhà trường môn Ngữ văn trung học phổ thông Trường THCS-THPT Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 6, 59-62.

Widdowson, H. G. (1978). Teaching language as communication. Oxford University Press.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. X. M., & Lê, T. H. O. (2024). Biện pháp phát triển năng lực giao tiếp cho học sinh lớp 7 qua giờ dạy Thực hành tiếng Việt. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 31–36. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1783

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả