Sử dụng phần mềm Scratch để thiết kế hoạt động dạy học Âm - Vần cho học sinh lớp Một

Các tác giả

  • Nguyễn Thu Hương Trường Đại học An Giang - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thị Xuân Mai Trường Đại học An Giang - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Teaching using digital technology is a trend of innovating modern teaching methods. Language teaching with the application of IT software, specifically the application of Scratch to teaching sounds and rhymes, make lessons lively, attractive, and stimulates students' thinking. With pre-designed lessons on the Scratch platform, students can easily access lessons that combine programming language familiarity and direct interaction on smart devices with an internet connection to self-study at home using the flipped classroom method. Therefore, teachers will expand their classroom hours and develop more knowledge and skills. The article builds a process of teaching sounds and rhymes based on the application of Scratch software through a specific lesson to provide new teaching and learning materials in an integrated direction to develop learners' competence. Research results show that using Scratch in teaching sound - rhyme for first grade students creates a new learning environment, meeting the requirements of developing learner competence, especially for early-grade students.
1. Mở

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Thị Diễm Trinh, Trần Thị Thúy, Lê Thị Diễm Kiều (2020). Tiếp cận lập trình Scratch với ứng dụng học tiếng Anh qua chủ đề. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cửu Long, 79-89.

Costa, S., Gomes, A., & Pessoa, T. (2016). Using Scratch to teach and learn English as a foreign language in elementary school. International Journal of Education and Learning Systems, 1, 207-213.

Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên), Đỗ Xuân Thảo (chủ biên), Phan Thị Hồ Điệp, Lê Phương Nga (2022). Dạy học phát triển năng lực môn Tiếng Việt tiểu học. NXB Đại học Sư phạm.

Letina, A. (2020). Development of students’ learning to learn competence in primary science. Education Sciences, 10(11), 325. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1277005.pdf

Naz, A., Lu, M., Zackoski, C. R., & Dingus, C. R. (2017). Applying Scratch programming to facilitate teaching in K-12 classrooms. In 2017 ASEE Annual Conference & Exposition.

Đã Xuất bản

04.04.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H., & Nguyễn , T. X. M. (2024). Sử dụng phần mềm Scratch để thiết kế hoạt động dạy học Âm - Vần cho học sinh lớp Một. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 1), 20–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1548

Số

Chuyên mục

Các bài báo