Một số yêu cầu cơ bản khi vận dụng hình thức sân khấu hóa trong tổ chức hoạt động cho trẻ làm quen với tác phẩm văn học ở trường mầm non

Các tác giả

  • Văn Thị Minh Tư Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Preschool education is the first level of education and plays an important role in providing children with a solid foundation to transition smoothly into subsequent educational levels. The goal of preschool education is to help children develop comprehensively in terms of physical, emotional, intellectual, and aesthetic aspects, forming the initial elements of their personality, and preparing them for entry into first grade. The use of dramatization of literary works is considered one of the teaching methods well-suited to the innovative direction of teaching literature for students in general education and specifically for organizing activities to familiarize preschool children with literary works. Based on the theoretical and practical research on the application of dramatization in organizing activities for children to become acquainted with literary works in preschool, this article provides guidance for administrators and preschool teachers on a process for implementing dramatization programs in these activities. It also outlines specific requirements for each activity with the aim of helping preschool teachers achieve better results with this active teaching method. This contributes to fulfilling the educational objectives of preschool education in the context of current educational innovations.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Lã Thị Bắc Lý, Lê Thị Ánh Tuyết (2014). Giáo trình Phương pháp cho trẻ mầm non làm quen với tác phẩm văn học. NXB Giáo dục Việt Nam.

Lê Hải Anh, Vũ Thị Ngọc Hân, Nguyễn Thị Lan Anh (2021). Thiết kế chương trình sân khấu hóa tác phẩm văn học “Cụ Chánh Bá mất giày” của Nguyễn Công Hoan cho học sinh trung học phổ thông (nghiên cứu từ lí thuyết giễu nhại). Tạp chí Giáo dục, 495, 5-10.

Nguyễn Thị Tuyết Nhung, Phạm Thị Việt (2006). Phương pháp cho trẻ làm quen với tác phẩm văn học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thị Xuân Anh (2016). Biện pháp tổ chức trò chơi sân khấu hóa phát huy tính sáng tạo cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Luận văn thạc sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Văn Thị Minh Tư, Nguyễn Thu Hường, Chu Thị Hồng Nhung (2022). Tích hợp giáo dục STEAM trong tổ chức hoạt động cho trẻ làm quen với tác phẩm văn học ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học: Nghiên cứu giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội, 38(1), 60-70. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4637

Vưgôtxki, L. X. (2002). Trí tưởng tượng và sáng tạo ở lứa tuổi thiếu nhi (Tài liệu dịch). NXB Văn hóa Dân tộc.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Văn, T. M. T. (2024). Một số yêu cầu cơ bản khi vận dụng hình thức sân khấu hóa trong tổ chức hoạt động cho trẻ làm quen với tác phẩm văn học ở trường mầm non. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 12–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2304

Số

Chuyên mục

Các bài báo