Giáo dục STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục

Các tác giả

  • Văn Thị Minh Tư Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

STEAM education - an approach to education is reckoned as an effective improvement strategy, in line with the requirements of educational method innovation, especially with early childhood education. STEAM education helps children maximize their learning capacity, while equipping them with the fundamental knowledge and skills as a solid foundation for further development in the next school years and throughout their lives. With the qualitative research method through document analysis, the article proposes orientations and procedures for integrating STEAM education in the early childhood education program as well as the STEAM education application process in the organization of educational activities to support managers and nursery teachers in the aim of appropriate lesson output. The application of STEAM Education in the organization of educational activities in preschool is an approach that brings numerous practical values not only for learners but also for teachers, towards the goal of education innovation and training in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình Giáo dục mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Geoffrey, P. (1998). Teaching today (2nd Edition). Stanley Thornes.

Kuenzi, J. J. (2008). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: Background, Federal Policy, and Legislative Action. Congressional Research Service Reports.

Nguyễn Thành Hải (2019). Giáo dục STEM/STEAM từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. NXB Trẻ.

Nguyễn Thị Hòa (2019). Giáo trình Giáo dục tích hợp ở bậc mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Sanders, M., & Wells, J. (2005). STEM graduate education / research collaboratory. Paper presented to the Virginia Tech faculty, Virginia Tech.

Thủ tướng Chính phủ (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 04/5/2017 về việc tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ 4.

Trung tâm Truyền thông giáo dục - Bộ GD-ĐT (2017). Giáo dục STEM trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Truy cập tại https://moet.gov.vn/giaoducquocdan/giao-duc-trung-hoc/Pages/Default.aspx?ItemID=4940

Văn Thị Minh Tư (2020). Integrating STEAM education for preschool children through Literature projects. Kỉ yếu hội thảo quốc tế “Language, Literature and Culture Education” (LLCE 2020), 426-434, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2, Vĩnh Phúc, Việt Nam.

Vũ Như Thư Hương (chủ biên), Tăng Minh Dũng, Nguyễn Thị Nga, Lê Thái Bảo Thiên Trung (2019). Khám phá giáo dục STEAM: 10 chủ đề dạy học ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.06.2022

Cách trích dẫn

Văn , T. M. T. (2022). Giáo dục STEAM trong tổ chức hoạt động giáo dục ở trường mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp Chí Giáo dục, 22(11), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/435

Số

Chuyên mục

Các bài báo