Các yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên: Nghiên cứu trường hợp sinh viên ngành Quản trị nhân sự Trường Đại học Nguyễn Tất Thành
Tóm tắt
In the context of higher education, training students in Human Resource Management plays a crucial role in developing high-quality human resources for the economy. This study focuses on Nguyen Tat Thanh University to identify the factors affecting the academic performance of Human Resource Management students. Using a mixed-method approach, including in-depth interviews and surveys, the study analyzes data through exploratory and confirmatory factor analysis. The results show that intellectual capacity, study preferences, family motivation, facilities, scholarships, and peer and societal pressure significantly impact academic performance. These findings provide valuable insights for policymakers at Nguyen Tat Thanh University and serve as a foundation for developing educational policies to enhance training quality and improve human resources. Furthermore, understanding the influencing factors and methods for assessing academic performance will help improve educational quality and develop students' competencies, contributing to the sustainable development of higher education in Vietnam.
Tài liệu tham khảo
Altbach, P. G., Reisberg, L., & Rumbley, L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Cao, D., & Nguyen, T. (2022). The impact of online learning during the COVID-19 pandemic: Evidence from Vietnam. Journal of Education and e-Learning Research, 9(3), 174-182.
Crespo, R. M., Leony, D., Delgado Kloos, C., Gutiérrez, I., Najjar, J., Totschnig, M., Simon, B., Derntl, M., Neumann, S., & Oberhuemer, P. (2010). Aligning Assessment with Learning Outcomes in Outcome-based Education. IEEE EDUCON 2010 Conference, pp. 1239-1246. https://doi.org/10.1109/EDUCON.2010.5492385
Chinmayee, C., Manohar, M., Bhavana, S., & Anjum, S. (2016). Analysis on factors affecting student academic performance using data mining techniques. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education (IJARIIE), 1(5), 115-123.
Đinh Thị Hóa, Hoàng Thị Ngọc Điệp, Lê Thị Kim Tuyên (2018). Phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên Khoa Kinh tế Trường Đại học Đồng Nai. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Nai, 11, 18-29.
Lee, D. Y., & Yang, E. B. (2016). A critical evaluation of the concept and writing of learning outcomes. Korean Medical Education Review, 18(3), 125-131. https://doi.org/10.17496/KMER.2016.18.3.125
Lê Đình Hải (2016). Ứng dụng phương pháp phân tích nhân tố khám phá trong việc xác định các nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên của Khoa Kinh tế và Quản trị kinh doanh Trường Đại học Lâm nghiệp. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Lâm nghiệp, 2, 142-152.
Naveed, H. M., Yaqoob, H. A., Jan, S. A., Sohu, M., & Hongxing, Y. (2020). Factors making the change in current academic performance of business students at the university level. Journal of Asian Development, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.5296/jad.v6i2.17637
Nguyễn Văn Tường, Phan Nguyễn Đông Trường, Hoàng Sơn Giang (2021a). Mối tương quan giữa phong cách học tập và kết quả học tập của sinh viên chưa tốt nghiệp đúng hạn Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Quản lí giáo dục, 13(7), 23-31.
Nguyễn Văn Tường, Phan Nguyễn Đông Trường, Tô Huỳnh Ngọc Nhã, Võ Thanh Tuyền, Thiềm Phương Anh (2021b). Ảnh hưởng của năng lực tự học đến kết quả học tập của sinh viên chưa tốt nghiệp đúng hạn Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Quản lí giáo dục, 13(9), 156-164.
Phan Thị Hồng Thảo, Nguyễn Huyền Trang, Nguyễn Thu Hà (2020). Các nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên: Nghiên cứu trường hợp tại Học viện Ngân hàng - Phân viện Bắc Ninh. Tạp chí Khoa học và Đào tạo Ngân hàng, 219, 69-80.
Raj, S. K., Chand, P. P., & Azam, M. R. (2019). Factors affecting academic performance of business students at the University of Fiji: A survey. e-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, 13(3), 27-36.
Sajirun, A., Falcasantos, C., Abrasaldo, D., Rebollos, I., Villahermosa, J., Bondiogan, J., Acosta, Q., & Handang, J. (2022). Factors Affecting the Learning Outcomes of College Students during Online Class. Jurnal Pendidikan Progresif, 12(3), 1137-1153. https://doi.org/10.23960/jpp/v12.i3.202212
Võ Văn Việt, Đặng Thị Thu Phương (2017). Các nhân tố cơ bản ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên. Tạp chí Khoa học: Nghiên cứu Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội, 33(3), 27-34.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .