Khảo sát năng lực sử dụng tiếng Việt của sinh viên Trường Đại học Công nghiệp Thành phố Hồ Chí Minh trong dạy học học phần “Tiếng Việt thực hành”
Tóm tắt
Currently, the correct use of standardized Vietnamese is an urgent requirement for students. Mastering and using standardized Vietnamese properly helps students feel confident, understand, and effectively engage in the learning process. The practical teaching of the “Vietnamese in Use” course at the Industrial University of Ho Chi Minh City shows that students' Vietnamese proficiency is still limited. Using analysis and synthesis of practice exercises, this paper explores the current state of students' Vietnamese language skills, identifies the causes of these limitations, and proposes some solutions to help students standardize their Vietnamese. The questionnaire content is based on the causes of Vietnamese language errors mentioned by Bui Minh Toan (2022) and Nguyen Duc Dan (2012). The research results will serve as a reference for instructors teaching the “Vietnamese in Use” course to improve teaching methods, helping students avoid common mistakes and enhance their Vietnamese language proficiency.
Tài liệu tham khảo
Bùi Minh Toán, Lê A, Đỗ Việt Hùng (2022). Tiếng Việt thực hành. NXB Giáo dục Việt Nam.
Hồ Chí Minh (1962). Bài nói chuyện tại Đại hội lần thứ III của Hội nhà báo Việt Nam. Báo Nhân dân, số 3089.
Nguyễn Công Đức, Nguyễn Kiên Trường (2007). Tiếng Việt thực hành và soạn thảo văn bản. NXB Giáo dục.
Nguyễn Đức Dân, Trần Thị Ngọc Lang (2012). Tiếng Việt thực hành. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Thị Minh Hạnh, (2018). Cách thức sinh viên nhắn tin qua điện thoại di động và ảnh hưởng của nó đến sự trong sáng của tiếng Việt. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Khánh Hòa, 1, 62-69.
Trần Văn Hùng (2011). Nâng cao kĩ năng viết cho sinh viên trong các cơ sở giáo dục đại học Việt Nam hiện nay.
Đại học Duy Tân. https://pthanhtra.duytan.edu.vn/Home/ArticleDetail/vn/46/88/nang-cao-ky-nang-viet-cho-sinh-vien-trong-cac-co-so-giao-duc-dai-hoc-viet-nam-hien-nay
Trịnh Thị Hà Bắc (2006). Vì sao cần coi trọng rèn luyện kĩ năng thực hành tiếng Việt cho sinh viên cao đẳng mẫu giáo?. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 6, 23-25.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .