Đề xuất khung lí thuyết về phát triển đội ngũ cố vấn học tập đáp ứng yêu cầu hỗ trợ sinh viên học tập tự chủ ở các trường đại học
Tóm tắt
Student autonomy is essential for improving higher education quality, but it requires support from academic advisors. This study proposes a theoretical framework for building academic advising teams (AAT), based on human resource and total quality management theories. The framework assists universities in designing strategies to create professional teams with a positive working environment, strong motivation, and continuous improvement. The findings highlight the importance of AAT in fostering student autonomy and recommend comprehensive strategies for their sustainable development, alongside evaluating their practical effectiveness across institutions.
Tài liệu tham khảo
Andrews, L. (2021). PDCA: Plan, DO, Check, Act. SensrTrx.
Campbell, S. M., & Nutt, C. L. (2008). Academic advising in the new global century. In V. N. Gordon, W. R. Habley, & T. J. Grites (Eds.), Academic advising: A comprehensive handbook (pp. 229-243). Jossey-Bass.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. University of Rochester Press.
Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study.
Dickinson, L. (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge University Press.
Ender, S. C., & Newton, F. B. (Eds.). (2010). Students helping students: A guide for peer educators on college campuses. Jossey-Bass.
Fisk, P. (2017). Education 4.0… the future of learning will be dramatically different, in school and throughout life. The Genius Works. http://www.thegeniusworks.com/2017/01/future-education-young-everyone-taught-together
Gillispie, B. (2003). History of academic advising. NACADA Clearinghouse of Academic Advising Resources. National Academic Advising Association. Retrieved June 10, 2024, from https://nacada.ksu.edu
Gordon, V. N., Habley, W. R., & Grites, T. J. (2008). Academic advising: A comprehensive handbook. Jossey-Bass.
Hammond, J. A., Bithell, C. P., Jones, L., & Bidgood, P. (2010). A first year experience of student-directed peer-assisted learning. Active Learning in Higher Education, 11(3), 247-258. https://doi.org/10.1177/1469787410379687
Hanushek, E. A., & Woßmann, L. (2007). The role of education quality for economic growth. The World Bank.
Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Pergamon.
Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (2011). Student success in college: Creating conditions that matter. Jossey-Bass.
Maack, S. C. (2001). Final analysis of academic assistance system, numerical/quantitative, data report. University of XYZ.
Macaskill, A., & Taylor, E. (2010). The development of a brief measure of learner autonomy in university students. Studies in Higher Education, 35(3), 315-359. https://doi.org/10.1080/03075070903581565
NACADA (2017). NACADA model consulting core competencies learning. http://www.nacada.ksu.edu./Resource/Pillars/ CoreCompetencies.aspx
Nadler, L. (1969). Human resources development. University of Michigan Press.
Nguyễn Tiến Hùng (2023). Đề xuất khung lí thuyết về phát triển đội ngũ giảng viên trường đại học theo tiếp cận quản lí nguồn nhân lực chiến lược dựa vào năng lực. Tạp chí Giáo dục, 23(8), 8-12.
Oakland, J. S. (2014). Total quality management and operational excellence: Text with cases (4th ed.). Routledge.
O'Brien & Guiney (2001). Differentiation in teaching and learning. Bloomsbury Publishing.
Phạm Bích Thủy (2016). Môi trường làm việc - giải pháp phát triển đội ngũ giảng viên. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 11, 100-102.
Phạm Thị Lan Phương (2020). Mô hình hoạt động cố vấn học tập của trường đại học và các đề xuất cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 17(11), 2053-2063.
Phạm Thị Ngọc Lan (2021). Xây dựng và sử dụng khung năng lực cố vấn học tập trường đại học sư phạm kĩ thuật. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 5, 76-80.
Phạm Thị Thanh Hải (2016). Quản lí hoạt động học tập của sinh viên trong phương thức đào tạo theo hệ thống tín chỉ ở trường đại học (Ph.D. Dissertation). NXB Đại học Sư phạm.
Phan Văn Kha (2017). Mô hình phát triển nguồn nhân lực bền vững và quản lí nguồn nhân lực trong nghiên cứu khoa học giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 136, 11-16.
Rahmalia, I. (2019). Lecturer’s motivational strategies in teaching English. Linguistic, English Education, and Art Journal, 1(1), 1-8.
Reinders, H., & Balcikanli, C. (2011). Learning to foster autonomy: The roles of teacher education materials. Studies in Self-Access Learning Journal, 2(1), 15-25.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Sallis, E. (2002). Total quality management in education (3rd ed.). Kogan Page.
Trần Thị Minh Đức (2012). Cố vấn học tập trong các trường đại học Hà Nội. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
University of California. (2017). SMART goals: A how-to guide. University of California. https://www.uc.edu/smart-goals-guide
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .