Một số vấn đề lí luận về dạy học kiến tạo và đề xuất sử dụng quy trình dạy học kiến tạo theo mô hình 5E ở tiểu học

Các tác giả

  • Trần Thanh Bình Trường Đại học Trà Vinh
  • Trần Thị Hồng Thêm Học viên cao học Trường Đại học Trà Vinh

Tóm tắt

The constructivist learning theory has now become a dominant trend in education, exerting a strong influence on various teaching models and methods aimed at developing learners' competencies. The essence of constructivist teaching lies in creating a learner-friendly environment and applying active teaching methods to enable learners to find personal connections between prior knowledge and new knowledge, take control of their learning, recognize areas that need improvement, and engage in interactions with others to enhance learning outcomes, and so on. Therefore, developing teachers' constructivist teaching competence is essential for effectively implementing the 2018 General Education Program. This paper updates recent global research achievements related to constructivist teaching theory and proposes adopting the 5E model as a foundation for developing constructivist teaching competence for primary school teachers. This approach helps primary school teachers, on the one hand, gain an overview of constructivist learning theory and, on the other hand, provides practical solutions for effectively applying the theory in classroom teaching.

Tài liệu tham khảo

Aparicio de Soto, J. (2022). The Constructivism of Social Discourse: Toward a Contemporaneous Understanding of Knowledge, Open Journal of Philosophy, 12. https://philarchive.org/archive/APATCO-2

Chitman, L., & Kopp, K. (2013). The 5Es of Inquiry - Based Science. Shell Educational Publishing, Inc.

Dương Giáng Thiên Hương (2017). Dạy học khám phá theo mô hình 5E - một hướng vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học ở tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội, 62, 112-120.

https://dokumen.pub/the-5es-of-inquiry-based-science-1nbsped-9781425895907-9781425806897.html

Lâm Thuỳ Dương, Nguyễn Thị Ngát (2023). Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học môn Toán lớp 5. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 288, 31-33.

Lê Thị Lan Anh (2013). Xây dựng quy trình dạy học phát hiện theo thuyết kiến tạo ở tiểu học. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

McLeod, S. (2024). Constructivism Learning Theory & Philosophy of Education. https://www.simplypsychology.org/ constructivism.html

Nguyễn Hữu Châu (2005). Những vấn đề cơ bản về chương trình và quá trình dạy học. NXB Giáo dục.

Nguyễn Thị Duyên (2018). Hoạt động học tập kiến tạo của học sinh trong dạy học theo lí thuyết kiến tạo. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 8, 125-130.

Nguyễn Thị Phương Nhung, Nguyễn Thị Thiên Chung (2019). Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong thiết kế bài học Lịch sử lớp 4, 5. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 47(4B), 24-31.

Nguyễn Thị Thu Thuỷ (2015). Thiết kế môi trường học tập kiến tạo trong lớp bồi dưỡng thường xuyên giáo viên tiểu học. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Tan, C., & Connie S. (2021). Constructivism in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.92

Trần Thị Mai Lan (2012). Vận dụng quy trình của lí thuyết kiến tạo vào dạy học tính quy luật của hiện tượng di truyền (Sinh học 12). Tạp chí Giáo dục, 285, 51-54.

von Glasersfeld, E. (1995). Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. In Studies in Mathematics Education Series 6. The Falmer Press.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. B., & Trần, T. H. T. (2025). Một số vấn đề lí luận về dạy học kiến tạo và đề xuất sử dụng quy trình dạy học kiến tạo theo mô hình 5E ở tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 19–24. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3050

Số

Chuyên mục

Các bài báo