Hiệu quả hoạt động của các trường trung học phổ thông chuyên vùng đồng bằng sông Cửu Long theo yêu cầu đổi mới giáo dục

Các tác giả

  • Lê Văn Nhương Trường Sư phạm - Trường Đại học Cần Thơ
  • Trần Thanh Bình Sở Giáo dục và Đào tạo thành phố Cần Thơ
  • Huỳnh Anh Huy Trường Sư phạm - Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

In the context of comprehensive educational innovation and the need to develop high-quality human resources to serve the socio-economic development of the Mekong Delta, the system of specialized high schools plays an important role in discovering and nurturing excellent students and young talents. This article evaluates the effectiveness of the system of specialized high schools in the Mekong Delta through a survey of 166 managers and teachers from 15 specialized high schools and some nonspecialized schools. The survey results show the strengths and weaknesses of the current system and the consensus on innovative solutions in management, teaching content and teaching methods, aiming to improve the quality and adaptability of specialized high schools. The study has provided a scientific basis for policies to develop the system of specialized high schools in the Mekong Delta, contributing to improving the quality of human resource training for the region.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 05/2023/TT-BGDĐT ngày 28/02/2023 ban hành Quy chế tổ chức và hoạt động của Trường trung học phổ thông chuyên.

Bùi Diệu Quỳnh, Hoàng Phương Hạnh, Bùi Thị Thao, Đỗ Quyên (2021). Đào tạo trong trường trung học phổ thông chuyên từ góc nhìn của HS chuyên. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 39, 12-17.

Derya, Y. G., & Yücel, G. (2023). Differentiation Models for the Curriculum of Gifted and Talented Individuals: A Literature Review. International Journal of Educational Research Review. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2866013

OECD (2022). Educating for the 21st Century: The OECD Future of Education and Skills 2030 project. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030-project/

Ren, Z. (2021). Assessing the Failure of Korea’s Gifted and Talented Education Policy: The Role of New Public Management in Policy Delivery. The Educational Review, USA. http://dx.doi.org/10.26855/er.2024.09.010

Thủ tướng Chính phủ (2010). Quyết định 959/QĐ-TTg ngày 24/6/2010 về phê duyệt Đề án phát triển hệ thống trường trung học phổ thông chuyên giai đoạn 2010-2020.

Tổng cục Thống kê (2024). Niên giám thống kê 2024. NXB Thống kê.

UNESCO (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707

World Bank (2022). Vietnam: Enhancing human capital development in the Mekong Delta. Washington, DC: World Bank. https://documents.worldbank.org/

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Lê, V. N., Trần, T. B., & Huỳnh, A. H. (2025). Hiệu quả hoạt động của các trường trung học phổ thông chuyên vùng đồng bằng sông Cửu Long theo yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 333–338. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4120

Số

Chuyên mục

Các bài báo