Lựa chọn một số phần mềm nhằm xây dựng hồ sơ học tập trong dạy học đọc hiểu văn bản

Các tác giả

  • Bùi Minh Châu Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Phạm Kiều Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

In order to evaluate the intellectual development of students during a training process, the learning portfolio is the most complete and intuitive evidence that can record the learner's competence in each learning task. In the 4.0 era, when information technology becomes a useful tool that can help people in all activities, it also truly becomes a powerful tool in organizing and storing activities and products of educational activities. This article will discuss a supporting aspect of technology software in organizing activities and recording students' learning outcomes in the process of teaching reading comprehension according to the 2018 Literature Program. The article proposes some software and their design methods, and the possibility of using them when organizing the teaching of reading comprehension - an essential skill of Literature. The application of technology in the construction of learning profiles is a potential solution, supporting teachers and students to achieve higher efficiency in teaching and learning reading comprehension. These proposals are also the premise for researching and applying each type of software to each activity, each specific task in the process of teaching reading comprehension in particular, in educational activities in general.

Tài liệu tham khảo

Airasian, P. W. (2005). Classroom assessment: concepts and applications (5th edition). McGraw - Hill Higher Education, USA.

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể 2018 (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018 TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Chính phủ (1993). Nghị quyết số 49/CP ban hành ngày 04/8/1993 về phát triển Công nghệ thông tin.

Nguyễn Lăng Bình (2022). Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học. NXB Đại học Sư phạm.

Phạm Đức Tài (2019). Xây dựng và sử dụng hồ sơ học tập trong đánh giá năng lực giải quyết vấn đề toán học của học sinh lớp 9. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Phan Thị Hồng Xuân (2022). Xây dựng hồ sơ học tập để đánh giá năng lực học sinh trong dạy học môn Ngữ văn. NXB Giáo dục Việt Nam.

Phó Đức Hoà, Ngô Quang Sơn (1993). Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học tích cực. NXB Giáo dục.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Bùi, M. C., & Phạm, K. A. (2025). Lựa chọn một số phần mềm nhằm xây dựng hồ sơ học tập trong dạy học đọc hiểu văn bản. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 102–107. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3072

Số

Chuyên mục

Các bài báo