Dạy học đọc hiểu truyện trinh thám ở lớp 9: Một số nguyên tắc và kĩ thuật dạy học
- Từ khóa:
- Detective stories
- teaching
- genre
- requirements
Tóm tắt
Currently, the Comprehensive General Education Program is being implemented with textbooks for the final grades, including Grades 5, 9, and 12. Following the consistent directive spirit of developing the 2018 Comprehensive General Education Program, all subjects for these grade levels must simultaneously inherit from previous programs while undergoing revisions and additions to introduce new elements into the teaching content. For the subject of Literature, detective fiction is a new genre introduced into the curriculum. This has caused considerable challenges for teachers in their teaching practices. This article explores the origin, development, and some poetics of detective fiction, thereby initially proposing several requirements and orientations for guiding students in approaching this new literary genre, in alignment with the innovations and general directions of the Ministry of Education and Training. The proposed requirements and orientations in this article serve as a foundation for teachers to select and organize teaching activities for comprehending detective fiction. At the same time, they provide a basis for further research and the development of specific and effective solutions for both teachers and students in engaging with and decoding this genre.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT, Dự án Việt - Bỉ (2010). Dạy và học tích cực: Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học. NXB Đại học Sư phạm.
Bộ GD-ĐT, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội (2019). Tài liệu tập huấn hướng dẫn thực hiện chương trình môn Ngữ Văn trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018.
Bùi Mạnh Hùng (chủ biên, 2024). Ngữ văn 9, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đỗ Ngọc Thống (chủ biên, 2024). Ngữ văn 9, bộ Cánh Diều. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Phong Nam, Nguyễn Thành Khánh (2016). Bàn về quá trình vận động của truyện trinh thám. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 2(99), 71-73.
Nguyễn Thị Hồng Nam (chủ biên, 2024). Ngữ văn 9, bộ Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Phạm Thị Thu Hương (2012). Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Thái Duy Tuyên (2007). Phương pháp dạy học truyền thống và đổi mới. NXB Giáo dục.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .