Một số phương pháp dạy học nhằm rèn luyện kĩ năng đọc hiểu truyện đồng thoại cho học sinh lớp 6

Các tác giả

  • Trịnh Thị Ngọc Huyền Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Phạm Kiều Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

The 2018 General Education Curriculum for Literature not only inherits the achievements of national and international literature and education but also sets forth renewal requirements aimed at the comprehensive development of students' competencies and qualities. Among literary genres, animal fables (truyện đồng thoại) are considered to have high educational value, contributing to the nurturing of students’ thinking, emotions, and moral character. This article examines the teaching content of animal fables in the three current grade 6 textbooks (Connecting Knowledge to Life, The Kite, and Creative Horizons), and from this analysis, proposes several specific pedagogical strategies to support teachers in guiding students to read and understand this genre effectively. The research findings provide directions for developing reading comprehension skills for both animal fables and other narrative genres, thereby contributing to the educational reform goals of the current Literature curriculum.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa (chủ biên), Nguyễn Linh Chi, Nguyễn Thị Mai Liên, Lê Trà My, Lê Thị Minh Nguyệt, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hải Phương (2021). Ngữ văn 6 (bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đào Duy Anh (1932). Hán - Việt từ điển. NXB Quan Hải Tùng Thư.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên), Đỗ Ngọc Thống (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hiền, Nguyễn Văn Lộc, Trần Nho Thìn, Trần Văn Toàn (2021). Ngữ văn 6 (bộ Cánh Diều). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Thị Hồng Nam (chủ biên), Trần Lê Duy, Nguyễn Thị Ngọc Điệp, Nguyễn Thị Minh Ngọc, Nguyễn Thành Thi, Nguyễn Thị Ngọc Thúy (2021). Ngữ văn 6 (bộ Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.

Phạm Thị Thu Hiền (2022). Thiết kế và sử dụng bài tập đọc hiểu văn bản trong dạy học môn Ngữ văn lớp 6. Tạp chí Giáo dục, 22(5), 8-13.

Tô Hoài (1963). Trao đổi về đồng thoại. Báo Văn nghệ, 13.

Vân Thanh, Nguyên An (2002). Bách khoa thư Văn học thiếu nhi Việt Nam, tập 1: Tổng quan. NXB Từ điển Bách khoa.

Vân Thanh (2000). Tô Hoài với thiếu nhi. NXB Kim Đồng.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Trịnh, T. N. H., & Phạm, K. A. (2025). Một số phương pháp dạy học nhằm rèn luyện kĩ năng đọc hiểu truyện đồng thoại cho học sinh lớp 6. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 140–145. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4295

Số

Chuyên mục

Các bài báo