Thực trạng tổ chức hoạt động cho trẻ 3-6 tuổi làm quen với tiếng Anh tại trường học: góc nhìn của giáo viên mầm non
Tóm tắt
That children are introduced to English from an early age is an important premise for them to become global citizens in the future. This study was conducted with qualitative and quantitative research methods to examine the current situation of organizing activities for children to get to know English in 3-6 years old classes of 10 preschools in the city of Hanoi in 2023 from the perspective of preschool teachers. The results of this article show that: (1) Teachers and parents in Vietnam appreciate the importance of introducing English to 3-6 year old children; (2) The kindergartens have organized this activity as a learning activity and have invested in facilities but lacks high quality human resources; (3) The kindergartens use varied local and international English learning programs; (4) The Preschoolers tend to show excitement or not when participating in the activities; (5) Effectively organizing the activities requires synchronous coordination of stakeholders (Teacher training programs, English teachers, managers, parents and children themselves). These issues open up further research directions to improve the quality of organizing activities for children to get to know English in Vietnam.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 50/2020/TT-BGDĐT ngày 31/12/2020 ban hành Chương trình làm quen với tiếng Anh dành cho trẻ em mẫu giáo, có hiệu lực từ ngày 31-3-2021.
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 30/2021/TT-BGDĐT ngày 05/11/2021 Quy định việc biên soạn, thẩm định, phê duyệt và lựa chọn tài liệu để sử dụng trong các cơ sở giáo dục mầm non.
Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 4749/BGDĐT-GDMN ngày 23/9/2022 hướng dẫn triển khai chương trình làm quen với Tiếng Anh dành cho trẻ mẫu giáo ở nơi có đủ điều kiện.
Bui, T. T. N., & Nguyen, H. T. M. (2016). Standardizing english for educational and socio-economic betterment-a critical analysis of English language policy reforms in Vietnam. English Language Education Policy in Asia, 363-388. https://doi.org/10.1007/978-3-319-22464-0_17
Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. New York, Melbourne, Singapore: Cambridge University Press.
Đặng Lộc Thọ (2017). Cho trẻ mầm non làm quen tiếng Anh đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục và hội nhập quốc tế. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, kì 1 tháng 8, 30-34.
Hoàng Thị Nho, Nguyễn Thiều Dạ Hương, Cao Hồng Nhung (2021). Cho trẻ mẫu giáo làm quen tiếng Anh: sự sẵn sàng của giáo viên mầm non và các đề xuất. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4C), 95-105.
Jin, L., & Cortazzi, M. (2018). Early English language learning in East Asia. In The Routledge handbook of teaching English to young learners (pp. 477-492). Routledge.
Linse, C. T. (2005). Practical English language teaching: Young learners. London: McGraw-Hill.
Nguyen, S. V., & Habok, A. (2020). Non-English major students' perceptions of learner autonomy and factors influencing learner autonomy in Vietnam. Relay Journal, 3(1), 122-139.
Shin, J. K., & Crandal, J. (2013). Teaching young learners English. Sidney, Tokyo, New York, London: Heinle Cengage Learning.
Silver, R., Hu, G., & Iino, M. (2001). English language education in China, Japan, and Singapore. Singapore: National Institute of Education.
Võ Thị Thanh Diệp (2020). Dạy từ vựng cho học sinh nhỏ tuổi: Nhận thức và thực hành của giáo viên Việt Nam dạy tiếng Anh bậc tiểu học. Luận án tiến sĩ Lí luận và phương pháp dạy học môn Tiếng Anh, Đại học Ngoại ngữ - Đại học Huế.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .