Dạy học tích hợp trong môn Ngữ văn: Khảo sát một số trường trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Ngô Lê Hồng Như Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thị Ngọc Thuý Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

The 2018 General Education Curriculum emphasizes an integrated teaching approach to promote student engagement and fulfil the demands of educational reform. In reality, the implementation of integrated teaching in the subject of Literature at high schools is still ongoing, with both advantages and challenges. This article investigates the current situation of integrated teaching in Literature at several high schools in Ho Chi Minh City, Vietnam. The results show that integrated teaching in Literature has gained considerable attention from teachers and has been implemented at a basic level. However, the extent of implementation varies across different areas and types of schools. Teachers are well aware of the importance of integrated teaching and have identified several advantages, such as flexibility in instruction, as well as challenges including the lack of instructional materials and limited interdisciplinary collaboration. The findings provide practical data to support the adjustment and improvement of integrated teaching methods in Literature. At the same time, the study suggests directions for future research to propose solutions that enhance the effectiveness of implementation in accordance with the goals of educational reform.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đỗ Thị Trinh, Trần Việt Cường, Hoàng Văn Tài (2023). Một số biện pháp phát triển năng lực dạy học tích hợp cho sinh viên ngành Sư phạm Toán. Tạp chí Giáo dục, 23(4), 9-13.

Đỗ Hương Trà (chủ biên), Nguyễn Văn Biên, Trần Khánh Ngọc, Trần Trung Ninh, Trần Thị Thanh Thúy, Nguyễn Công Khanh, Nguyễn Vũ Bích Hiền (2015). Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh. NXB Đại học Sư phạm.

Drake, S. M., & Reid, J. L. (2018). Integrated curriculum as an effective way to teach 21st century capabilities. Asia Pacific Journal Of Educational Research, 1(1), 31-50.

Ngô Minh Oanh (2016a). Giải pháp nâng cao năng lực dạy học tích hợp cho giáo viên trung học cơ sở các tỉnh khu vực Nam Bộ. Đề tài Khoa học và Công nghệ cấp Bộ, mã số B2014-19-10.

Ngô Minh Oanh (2016b). Thực trạng năng lực dạy học tích hợp của giáo viên trung học cơ sở ở khu vực Nam Bộ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 4(82), 13-21.

Nguyễn Văn Giao, Nguyễn Hữu Quỳnh, Vũ Văn Tảo, Bùi Hiền (2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2025

Cách trích dẫn

Ngô, L. H. N., & Nguyễn, T. N. T. (2025). Dạy học tích hợp trong môn Ngữ văn: Khảo sát một số trường trung học phổ thông tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(10), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3338

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả