Vận dụng trò chơi dân gian và đồng dao trong dạy học âm nhạc: Nghiên cứu tại một số trường mầm non thành phố Cần Thơ

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thoại Mỹ Trường Sư phạm - Trường Đại học Cần Thơ
  • Võ Huỳnh Đông Hiếu Trường Sư phạm - Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

In the context of international integration, the development of technology and modern lifestyle has caused a part of folk culture in children's lives to fade away. In practice, in preschools, many teachers increasingly realize the importance of using folk games and nursery rhymes not only to develop musical skills but also to nurture children's love of traditional culture, communication skills and creativity; however, the application of folk games and nursery rhymes in teaching music for preschool children still faces many difficulties and challenges. The article affirms the benefits and suitability of folk games and nursery rhymes for preschool children, points out the practical application of folk games and nursery rhymes in music teaching activities at some preschools in Can Tho city still has many limitations, thereby proposing directions for the effective application of folk games and nursery rhymes in teaching music for preschool children. The application of folk games and nursery rhymes in preschool music education needs to be focused on in order to connect children with traditional cultural values while providing physical education and training in life skills for children, helping them improve their social development and emotional intelligence.

Tài liệu tham khảo

Bazaz, S. B., Hasankala Q. Y, Shojaee A. A., & Unesi Z. (2018). The Effects of Traditional Games on Preschool Children’s Social Development and Emotional Intelligence: A Two - Group, Pretest - Posttest, Randomized, Controlled Trial. Mod Care Journal, 15(1), e66605. https://doi.org/10.5812/modernc.66605

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021).

Đỗ Thị Minh Chính (2012). Nghiên cứu, ứng dụng trò chơi - đồng dao người Việt cho trẻ em lứa tuổi mầm non và tiểu học. Luận án tiến sĩ Văn hóa học, Học viện Khoa học xã hội.

Lường Thị Định (2021). Sử dụng trò chơi dân gian dân tộc Thái phát triển hứng thú nhận thức cho trẻ mẫu giáo 5 6 tuổi. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Phạm Thị Hòa (2010). Tổ chức hoạt động âm nhạc cho trẻ mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Trần Hòa Bình, Bùi Lương Việt (2009). Trò chơi dân gian trẻ em. NXB Giáo dục Việt Nam. Trần Thị Minh (2016). Các mô thức đồng dao trong thơ thiếu nhi. Tạp chí Khoa học hội Việt Nam, 6(103), 97-101.

Trần Viết Nhi (2019). Cải biên trò chơi dân gian - một hướng đa dạng hóa trò chơi dạy học ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học, Nhân văn và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 9(03), 85-90.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. M., & Võ, H. Đông H. (2025). Vận dụng trò chơi dân gian và đồng dao trong dạy học âm nhạc: Nghiên cứu tại một số trường mầm non thành phố Cần Thơ. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 188–193. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3381

Số

Chuyên mục

Các bài báo