Một số biện pháp tổ chức hoạt động chắp ghép từ vật liệu thiên nhiên nhằm phát triển kĩ năng quan sát cho trẻ mẫu giáo

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thoại Mỹ Trường Sư phạm - Trường Đại học Cần Thơ
  • Phạm Thanh Hùng Trường Sư phạm - Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Puzzle activity is a very interesting form of cognitive, motor, creative activity, suitable for preschool children, opening up many opportunities for children to see, search, explore, create, observe and enjoy the beauty of the surrounding nature as well as creative artistic products. Understanding of nature, love of nature is also the condition to help children's observation skills work actively, the symbolic and figurative capital is thus richer, creative ideas in puzzle activities will easily develop. From a number of theoretical issues, the article proposes a number of measures to develop observation skills for preschool children through organizing puzzle activities from natural materials. It can be affirmed that puzzle activities from natural materials bring many benefits to the comprehensive development of preschool children such as developing creative thinking, nurturing love of nature, helping children relax, developing observation skills and problem solving. This activity not only helps children develop their intelligence and skills but also helps them form a positive personality and awareness of the world around them.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021).

Broadhead, P. (2004). Early years play and learning: Developing social skills and cooperation. RoutledgeFalmer.

Nicolopoulou, A. (1991). Constructive Play: A Window into the Mind of the Preschooler. In PLAY and the Social Context of Development in Early Care and Education, Chapter 12, New York and London, 173-191.

Nguyễn Ánh Tuyết, Nguyễn Thị Như Mai (2011). Giáo trình Sự phát triển tâm lí trẻ em lứa tuổi mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Lê Thanh Thuỷ (2023). Giáo trình Phương pháp tổ chức hoạt đông tạo hình cho trẻ mầm non. NXB Đại học Sư phạm.

Vũ Thị Minh Trang (2018). Quy trình thiết kế hệ thống bài tập chắp ghép nhằm phát triển khả năng định hướng không gian trong hoạt động tạo hình cho trẻ 5-6 tuổi. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 31, 111-116. https://doi.org/10.52714/dthu.31.4.2018.578

Vũ Thị Minh Trang (2022). Một số biện pháp giáo dục kĩ năng hợp tác cho trẻ 5-6 tuổi thông qua hoạt động chắp ghép ở trường mầm non. Tạp chí Giáo dục, 22(15), 6-11.

Xaculina, N. P. (1979). Phương pháp dạy trẻ hoạt động tạo hình và chắp ghép (Đỗ Thị Minh Liên và Lê Thanh Thủy dịch). NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. M., & Phạm, T. H. (2025). Một số biện pháp tổ chức hoạt động chắp ghép từ vật liệu thiên nhiên nhằm phát triển kĩ năng quan sát cho trẻ mẫu giáo. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 14–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3038

Số

Chuyên mục

Các bài báo