Hành vi nghiện mạng xã hội Facebook của sinh viên: Một nghiên cứu ở Trường Đại học Văn Lang

Các tác giả

  • Cao Văn Cang Phổ thông Cao đẳng FPT Bà Rịa - Vũng Tàu
  • Nguyễn Thị Nhung Trường Đại học Tôn Đức Thắng

Tóm tắt

With its diverse functions and rich sources of information, Facebook, in certain aspects, has altered the habits, mindsets, lifestyles, and culture of a segment of today's youth. Vietnamese university students, with their unique psychological development and specific needs, are receptive to scientific and technological advancements while also experiencing both positive and negative impacts from audiovisual media. This study examines the behavior of Facebook addiction among students at Van Lang University, subsequently proposing appropriate measures to foster awareness and behavior among Van Lang University students. The research findings indicate that implementing these measures has contributed to creating a safe, healthy, and effective mental life for students in the current era of rapid information technology expansion.

Tài liệu tham khảo

Abbasi, I., & Drouin, M. (2019). Neuroticism and Facebook addiction: How social media can affect mood?. The American Journal of Family Therapy, 47(4), 199-215. Andreassen, C. S., Torsheim, T., Brunborg, G. S., & Pallesen, S. (2012). Development of a Facebook addiction scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517. Busalim, A. H., Masrom, M., & Zakaria, W. N. B. W. (2019). The impact of Facebook addiction and self-esteem on students’ academic performance: A multi-group analysis. Computers & Education, 142, 103651. Ho, T. T. Q. (2021). Facebook addiction and depression: Loneliness as a moderator and poor sleep quality as a mediator. Telematics and Informatics, 61, 101617. Hồ Thị Trúc Quỳnh (2024). Nghiện Facebook ở sinh viên và mối quan hệ của nó với sự trì hoãn học tập - Nghiên cứu sinh viên Đại học Huế. Tạp chí Tâm lí học, 2(299), 3-13. Lâm Thành Hiển, Ngô Thị Huyền, Văn Đình Vỹ Phương, Nguyễn Thị Hoàng Oanh (2023). Giải pháp nâng cao hiệu quả quản lí sinh viên trên mạng xã hội: Nghiên cứu tại Trường Đại học Lạc Hồng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Lạc Hồng, 15(1), 66-70. Nguyễn Phi Long (2013). Ảnh hưởng của trang mạng Facebook đến việc hình thành nhân cách giới trẻ Thành phố Hồ Chí Minh. Báo cáo tổng kết đề tài nghiên cứu khoa học của sinh viên tham gia giải thưởng cấp Trường năm 2012, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh.

Ranstrack (2024). Thống kê dữ liệu social media và xu hướng quảng cáo năm 2024. https://s.net.vn/iA13

Ryan, T., Chester, A., Reece, J., & Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. Journal of Behavioral Addictions, 3(3), 133-148. https://doi.org/10.1556/JBA.3.2014.016

Tomaszek, K., & Muchacka-Cymerman, A. (2021). Be aware of burnout! The role of changes in academic burnout in problematic Facebook usage among university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 8055.

Đã Xuất bản

31.12.2024

Cách trích dẫn

Cao, V. C., & Nguyễn, T. N. (2024). Hành vi nghiện mạng xã hội Facebook của sinh viên: Một nghiên cứu ở Trường Đại học Văn Lang. Tạp Chí Giáo dục, 24(13), 329–335. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3472

Số

Chuyên mục

Các bài báo