Nghiên cứu chất lượng giáo dục thông qua mức độ hài lòng của người học tại Trường Đại học Kiến trúc Đà Nẵng
Tóm tắt
The research was conducted to evaluate the quality of education at Da Nang Architecture University through learners' perceptions. The research uses quantitative combined with qualitative methods. Qualitative methods are used in secondary document research combined with discussions with learner representatives to identify factors affecting the quality of education. The qualitative research results have identified 6 scales with 23 observed variables. Quantitative research method was used in the process of recording the satisfaction level of 250 students in 7 majors. Survey data were processed using SPSS through descriptive statistics, Cronbach's Alpha reliability measurement and EFA exploratory factor analysis. The results show that the research model is appropriate. However, in order for the research model to measure better, the EFA exploratory analysis results show that it is necessary to eliminate the CS2 variable and leave 22 observed variables differentiated into 5 factors, includes: (1) Training support activities; (2) Lecturers' teaching activities; (3) Training program; (4) Facilities; (5) Cooperation between schools and businesses.
Tài liệu tham khảo
Bảo Trung, Nguyễn Thị Tố Loan (2020), Chất lượng dịch vụ giáo dục đại học theo mô hình IPA tại Trường Đại học Tài chính - Marketing. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 57, 52-62.
Đinh Bích Thảo (2022). Đánh giá mức độ hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo ngành ngôn ngữ Trung Quốc tại Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 22(15), 60-64.
Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.
Nguyễn Hữu Cương (2017). Phân biệt 3 mô hình đảm bảo chất lượng giáo dục đại học: Kiểm định chất lượng, đánh giá chất lượng và kiểm toán chất lượng. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 33(1), 91-96.
Nguyễn Thị Khánh Trinh (2018). Đảm bảo chất lượng giáo dục đại học của một số quốc gia trên thế giới và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 01, 107-111.
Phạm Xuân Thanh (2005). Đảm bảo chất lượng giáo dục đại học: Sự vận dụng vào thực tiễn của Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 115, 62-66.
Phạm Thị Liên (2016). Chất lượng dịch vụ đào tạo và sự hài lòng của người học Trường hợp Trường Đại học Kinh tế, Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Kinh tế và Kinh doanh, 32(4), 81-89.
Southeast Asian Ministers of Education Organization (2003). Framework for Regional Quality Assurance Cooperation in Higher Education.
Trường Đại học Kiến trúc Đà Nẵng (2024). Thông báo Công khai thông tin chất lượng đào tạo thực tế năm học 2023-2024. https://dau.edu.vn/bm18-cong-khai-thong-tin-chat-luong-dao-tao-thuc-te-nam-hoc-2023-2024.html
Woodhouse, D. (1999). Quality and quality assurance. In H. de Wit, J. Knight & Organisation for Economic Co-operation and Development. Secretary-General. Programme on Institutional Management in Higher Education (Eds.), Quality and internationalisation in higher education (pp. 29-43). Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .