Đổi mới phương pháp dạy học các môn khoa học xã hội và nhân văn ở nhà trường quân đội theo hướng tiếp cận năng lực

Các tác giả

  • Trần Đình Hồng Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng
  • Trần Hữu Thanh Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng

Tóm tắt

Innovating the teaching methods of social sciences and humanities at military schools according to the competency approach is an effective solution to improve the quality of training of military cadres to meet practical requirements. The article focuses on analyzing some theoretical issues on teaching social sciences and humanities according to the competency approach and some requirements in innovating the teaching methods of these subjects at military schools according to the competency approach, such as: personalizing and activating the cognitive activities of learners; improving group and collective activity skills and guiding learners to actively and effectively participate in practical activities to practice and develop creative thinking. Innovating the teaching methods of social sciences and humanities will encourage learners to constantly improve their qualities and competences, contributing to improving the quality of training cadres to meet the requirements of building the Army in the new situation.

Tài liệu tham khảo

Ban Tuyên giáo Trung ương (2014). Tài liệu học tập Nghị quyết hội nghị lần thứ Tám, Ban Chấp hành Trung ương Đảng Cộng sản Việt Nam khóa XI. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Bộ Quốc phòng (2016). Điều lệ Công tác nhà trường Quân đội nhân dân Việt Nam. NXB Quân đội nhân dân.

Đảng Cộng sản Việt Nam (2021). Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (tập 1). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Đặng Vũ Hoạt, Hà Thị Đức (2017). Lí luận dạy học đại học. NXB Đại học Sư phạm.

National Institute for Educational Research (1999). An International Comparative Study of School Curriculums. Human rights education in Asian schools, 147-182. https://www.hurights.or.jp/archives/pdf/asia-s-ed/v03/ 16national_institute.pdf

Nguyễn Văn Giao, Nguyễn Hữu Quỳnh, Vũ Văn Tảo, Bùi Hiền (2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Từ điển Bách khoa.

Phạm Viết Vượng (2017). Giáo dục học. NXB Đại học Sư phạm.

Quân ủy Trung ương (2022). Nghị quyết số 1657-NQ/QUTW ngày 20/12/2022 về lãnh đạo công tác giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu nhiệm vụ xây dựng Quân đội trong tình hình mới.

Tổng cục Chính trị (2022). Giáo trình giáo dục học quân sự (Dùng cho đào tạo giảng viên không chuyên Giáo dục học, Tâm lí học quân sự). NXB Quân đội nhân dân.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Trần, Đình H., & Trần, H. T. (2025). Đổi mới phương pháp dạy học các môn khoa học xã hội và nhân văn ở nhà trường quân đội theo hướng tiếp cận năng lực. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 238–243. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3564

Số

Chuyên mục

Các bài báo