Thiết kế bài tập phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trong dạy học Ngữ văn lớp 6
Tóm tắt
Developing learners’ problem-solving competence plays a vital role, especially in the context of shifting from content-based to competency-based instruction in the teaching of Literature. This article proposes the design of a system of exercises aimed at developing problem-solving skills in Grade 6 Literature. Based on a review of relevant literature and classroom observations, the exercises are categorized according to specific skills: identifying new ideas, recognizing and clarifying problems, generating and
implementing ideas, proposing solutions, designing and organizing activities, and fostering independent thinking. The research findings suggest that a diverse system of exercises can help students enhance their critical thinking, collaboration, and creativity. However, the study has not yet empirically tested the effectiveness of these exercises; therefore, future research should focus on conducting pedagogical experiments and developing tools to assess problem-solving competence.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Đặng Trần Xuân (2020). Ứng dụng phương pháp dạy học giải quyết vấn đề trong dạy học trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 16(2), 45-60.
Huỳnh Văn Sơn, Nguyễn Kim Hồng, Nguyễn Thị Diễm My (2017). Phương pháp dạy học phát triển năng lực học sinh phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Jonassen, D. H. (2011). Learning to solve problems: A handbook for designing problem-solving learning environments. Routledge.
Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1987). Problem solving: A handbook for elementary school teachers. Allyn and Bacon.
Nguyễn Công Khanh, Trần Thị Hà (2020). Thực trạng năng lực giải quyết vấn đề của học sinh lớp 5. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(1), 95-102.
Nguyễn Thị Minh Thu (2024). Thiết kế bài tập phát triển năng lực đọc hiểu thể loại truyện ngụ ngôn (sách giáo khoa Ngữ văn 7). Tạp chí Khoa học và công nghệ Đại học Thái Nguyên, 229(12), 397-403.
Nguyễn Thị Ngọc Ánh (2021). Dạy học theo phương pháp giải quyết vấn đề trong giáo dục phổ thông: Thực trạng và giải pháp. Hội thảo Quốc gia về Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn Văn Cường (2020). Tâm lí học lứa tuổi và giáo dục học sinh trung học cơ sở. NXB Đại học Sư phạm.
OECD (2019). The future of education and skills: Education 2030. OECD Publishing.
Piaget, J. (1950). The psychology of intelligence. Routledge & Kegan Paul.
PISA (2021). PISA 2021 framework for problem-solving and critical thinking. OECD Publishing.
Thái Thị Nga (2016). Xây dựng tiêu chí đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của sinh viên đại học sư phạm Toán. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 132, 36-38.
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .