Xây dựng văn hoá học đường: một cách tiếp cận từ yếu tố kỉ luật tích cực và cảm nhận hạnh phúc

Các tác giả

  • Nguyễn Hồng Thuận Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Due to the changes in many aspects of society, schools are facing challenges that threaten Vietnamese cultural identity and pedagogical culture of each school. Some manifestations are cheating in exams, school violence, etc. Therefore, schools need to guide students on outstanding values so that school members can create their own cultural identities together. The article points out a number of striking issues in current school culture and offers some solutions to overcome these challenges, with a focus on interpersonal relationships in schools, through the aspects of behavioral culture, positive discipline, and happy feelings and positive thinking.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2019). Thông tư số 06/2019/TT-BGDĐT ngày 12/4/2019 quy định quy tắc ứng xử trong các cơ sở giáo dục mầm non, cơ sở giáo dục phổ thông và giáo dục thường xuyên.

Bộ GD-ĐT, Plan International Việt Nam (2019). Báo cáo khảo sát ban đầu Dự án “Trường học an toàn, thân thiện và bình đẳng” tại 05 tỉnh Hà Giang, Lai Châu, Quảng Bình, Quảng Trị, Kon Tum. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Chính phủ (2017). Nghị định số 80/2017/NĐ-CP ngày 17/7/2017 Quy định về môi trường giáo dục an toàn, lành mạnh, thân thiện, phòng, chống bạo lực học đường. Error! Hyperlink reference not valid.

Clarke, A., Tim, F., Rebecca, P., Jacquye, A., Steven, M., Amy, B., Yaser, A., Jane, P., Pamela, F., Stephen, P., & Stewart-Brown, S. (2011). Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS): validated for teenage school students in England and Scotland. A mixed methods assessment. BMC Public Heath, 11-487, 1-9. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-487

Khan. Y, Taghdisi H. M, & Ourijelyani. K (2015). Psychological Well-Being of School Adolescents Aged 12-18 yr, its Correlation with General Levels of Physical Activity and Socio-Demographic Factors In Gilgit, Pakistan. Iran J Public Health, 44(6), 804-813.

Nguyễn Hồng Thuận (2020). Xác định hệ giá trị văn hoá cần hình thành ở học sinh phổ thông trong giai đoạn tới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, số đặc biệt - giáo dục phổ thông, 1-7.

Nguyen Hong Thuan (2021). Enhanced well - being of second high school students through experience in school activities. Proceedings of 1st Hanoi forum on Pedagogical and Educational Sciences, 10. http://hafpes. education.vnu.edu.vn/

files/.tmb/Proceedings%20Hafpes%202021.pdf. Vietnam National University Press Hanoi. 486-492.

Nguyễn Hồng Thuận (chủ biên, 2020). Hướng dẫn phương pháp giáo dục kỉ luật tích cực và xây dựng mối quan hệ tôn trọng, bình đẳng trong trường phổ thông (Tài liệu hướng dẫn nhà giáo và cán bộ quản lí cơ sở giáo dục phổ thông). Bộ GD-ĐT - UN WOMEN.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon & Schuster Publisher.

Tải xuống

Đã Xuất bản

13.07.2022

Cách trích dẫn

Nguyễn , H. T. (2022). Xây dựng văn hoá học đường: một cách tiếp cận từ yếu tố kỉ luật tích cực và cảm nhận hạnh phúc . Tạp Chí Giáo dục, 22(6), 26–30. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/371

Số

Chuyên mục

Các bài báo