Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục đạo đức cho học sinh ở các trường tiểu học công lập tại Thành phố Hồ Chí Minh trong bối cảnh đổi mới giáo dục

Các tác giả

  • Lê Tấn Lộc Nghiên cúu sinh Trường Đại học Sài Gòn
  • Bùi Đức Tú Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

The moral education activities at primary schools play a crucial role in shaping students' personalities and reflect the school's reputation. This paper presents the results of a survey on the current management of moral education activities for students in public primary schools in Ho Chi Minh City in the context of educational reform. The findings show that school management staff clearly recognize the importance of managing moral education activities and are actively involved in planning, organizing, directing, and monitoring these activities. However, there is a significant discrepancy between the evaluations of management staff and teachers, reflecting the gap between policy planning and actual teaching practices. Teachers rate the effectiveness of activity organization, resource allocation, and the feasibility of plans lower than management staff. These issues primarily stem from a lack of professional support, manpower, and facilities. The study also indicates that organization is the central factor that significantly influences the quality of monitoring, evaluation, and the effectiveness of moral education. The research results provide a practical basis for recommendations aimed at improving the quality of moral education activities for students in the local area.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2007). Đạo đức và phương pháp giáo dục đạo đức (Tài liệu Dự án phát triển giáo dục tiểu học). NXB Giáo dục.

Devine, S. (2006). What is moral education. Information for Social Change, 2(3), 67-74.

Huỳnh Ngọc Mỹ Linh (2017). Giáo dục đạo đức cho học sinh trong các trường tiểu học hiện nay: Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 13(01), 85-90.

Nguyễn Hữu Hợp, Lưu Thu Thủy (2007). Đạo đức và phương pháp giáo dục đạo đức. NXB Giáo dục.

Nông Thị Trang (2019). Giáo dục đạo đức cho học sinh tiểu học qua truyện sinh hoạt trong sách giáo khoa Tiếng Việt. Tạp chí Giáo dục, 449, 16-19.

Phùng Đình Mẫn, Văn Tám (2020). Thực trạng và biện pháp quản lí công tác giáo dục đạo đức cho học sinh các trường trung học cơ sở huyện Sơn Tây, tỉnh Bình Định. Tạp chí Giáo dục, 478, 55-59.

Trần Thanh Bình (2021). Giáo dục đạo đức thông qua hoạt động trải nghiệm trong trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 01(29), 87-91.

Wilson, J. (2000). Methodology and moral education. Oxford Review of Education, 26(2), 255-262.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Lê, T. L., & Bùi, Đức T. (2025). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục đạo đức cho học sinh ở các trường tiểu học công lập tại Thành phố Hồ Chí Minh trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 234–239. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3736

Số

Chuyên mục

Các bài báo