Thực trạng giáo dục kĩ năng sử dụng mạng xã hội cho học sinh tại một số trường trung học cơ sở trên địa bàn quận Long Biên, thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Trần Thị Cẩm Tú Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Trần Thị Phương Trường Quốc tế Nhật Bản, quận Hà Đông, Hà Nội

Tóm tắt

Educating students on social networking skills plays an important role, aiming to equip them with knowledge about basic rights and obligations in using social networking services; orienting awareness and adjusting behavior to exploit and use social networking safely and effectively. The survey results through questionnaires with 122 managers and teachers at 4 secondary schools in Long Bien district, Hanoi city on the purpose, content, methods and forms of educating social networking skills show that teachers have a correct understanding of the role of schools in educating social networking skills; however, there are still some shortcomings in implementing the content, methods and forms of organizing social networking skills education for students. The survey results are the basis for proposing measures to overcome difficulties affecting the process of educating students on social networking skills, thereby improving the effectiveness of this skill education.

Tài liệu tham khảo

Akar, E. (2021). Social media literacy: A conceptual framework. New Media & Society, 23(9), 2531-2552.

Chính phủ (2013). Nghị định số 72/2013/NĐ-CP ngày 15/7/2013 về quản lí, cung cấp, sử dụng dịch vụ Internet và thông tin trên mạng.

Nguyễn Lan Nguyên (2020). Ảnh hưởng của việc sử dụng mạng xã hội Facebook đến học tập và đời sống của sinh viên hiện nay. Luận án tiến sĩ Xã hội học, Đại học Quốc gia Hà Nội.

Pham Hoang Ngoc Tram, Phan Nguyen Nhu Ngoc, Lam Hoang Dang, Le Tri Tai, Diec Quoc Binh (2022). The role of social networks in developing the pragmatic compentence of English students, European. Journal of Applied Linguistics Studies, 5(2), 99-114.

Trần Thị Kim Dung (2009). Kĩ năng sống cho học sinh, sinh viên. NXB Giáo dục Việt Nam.

Trần Thành Nam (2024). Nguy cơ tương tác trên mạng xã hội đối với thanh thiếu niên - Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(03), 3-14.

UNICEF (2017). Báo cáo tình hình trẻ em thế giới 2017: Trẻ em trong thế giới công nghệ số. https://www.unicef.org/vietnam

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. C. T., & Trần, T. P. (2025). Thực trạng giáo dục kĩ năng sử dụng mạng xã hội cho học sinh tại một số trường trung học cơ sở trên địa bàn quận Long Biên, thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 284–289. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3747

Số

Chuyên mục

Các bài báo