Vận dụng quan điểm dạy học định hướng hành động cho môn Sinh học lớp 11
Tóm tắt
Preparing learners for applying knowledge in real life and professional situations is the spirit of action-oriented teaching - a popular teaching perspective in German-speaking countries. Using theoretical research methods to study the action-oriented teaching concept and the characteristics of teaching subject Biology Grade 11, combined with pedagogical experimental method (applying the action-oriented teaching concept in teaching Biology 11) and methods of statistical processing, pedagogical observation, interview, qualitative and quantitative analysis, the research has shown that the application of action-oriented teaching perspective can help students improve their general competencies (such as self-learning competence, communication and cooperation competence, creative problem-solving competence) as well as improve their biological competencies (such as biological cognitive competence, the capacity to study biological world and the ability to apply biological knowledge learned). The research results can be a reference for other studies on applying the German action-oriented teaching concept in teaching other subjects at many different educational levels.
Tài liệu tham khảo
Bader, R. (Hrsg.) (2004). Handreichungen für die Lehre - Handlungsorientierung als didaktisch - methodisches Konzept der Berufsbildung. Universitaet Magdeburg.
Berger, M. (2021). Adolph Diesterweg (1790-1866). Niedersaechsiches Institut fuer fruehkindliche Bildung und Entwicklung, https://www.nifbe.de/fachbeitraege-von-a-z?view=item&id=968:adolph-diesterweg-1790-1866&catid=37
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Tài liệu Tập huấn cho cán bộ quản lí sở/phòng giáo dục và đào tạo thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông 2018.
Bünning, F. (2008). Experimentierendes Lernen in der Bau- und Holztechnik- Entwicklung eines fachdidaktisch begründeten Experimentalkonzepts als Grundlage für die Realisierung eines handlungsorientierten Unterrichts für die Berufsfelder der Bau- und Holztechnik. Habilitationsschrift, Universität Magdeburg.
Diệp Phương Chi (2020). Dạy học định hướng hành động - Cơ sở và áp dụng. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.
Diệp Phương Chi (2022). Dạy học định hướng hành động - Quan điểm dạy học trường phái Đức. Tạp chí Giáo dục, 22(8), 1-6.
Diệp Phương Chi, Phạm Thị Hồng Anh (2023). Tổ chức dạy học và đánh giá theo định hướng phát triển năng lực trong dạy học môn Sinh học. Tạp chí Khoa học Quản lí Giáo dục, 37(1), 47-58.
Đinh Quang Báo, Phan Thị Thanh Hội (2018). Dạy học môn Sinh học tiếp cận Chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Giáo dục, 435, 40-43; 63.
Gudjons, H. (2008). Handlungsorientiert lehren und lernen. Klinkhardt, Bad Heibrunn.
Hartmann, M. D., & Haseloff, G. (2024). Von der Aufgabenstellung zur vollständigen Handlung. In: Grimm, A., Herkner, V., Karges, T. & Schlausch, R. (Hrsg.): Dekarbonisierung, Digitalisierung, Demographie: Gestaltungsanspruch für gewerblich-technische Facharbeit und Bildung. Berlin: Peter Lang Verlag, S. 493-505
KMK (2007). Handreichung für die Erarbeitung von Rahmenlehrplänen der Kultusministerkonferenz (KMK) für den berufsbezognen Unterricht in der Berufsschule und ihre Abstimmung mit Ausbildungsordnungen des Bundes für anerkannte Ausbildungsberufe. Bonn: KMK.
Nguyễn Văn Cường, Bernd Meier (2011a). Lí luận dạy học kĩ thuật - Phương pháp và quá trình dạy học. NXB Berlin: C Eigenverlag.
Nguyễn Văn Cường, Bernd Meier (2011b). Lí luận dạy học hiện đại - Cơ sở đổi mới mục tiêu, nội dung và phương pháp dạy học. NXB Đại học Sư phạm.
Pfahl, U. (2000). Handlungsorientierung als Ausbildungsprinzip. Hamburg: Verlag Kovač.
Trịnh Văn Biều, Phan Đồng Châu Thủy, Trịnh Lê Hồng Phương (2011). Dạy học theo dự án - Từ lí luận đến thực tiễn. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 28, 3-12.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .