Vận dụng tiếp cận nghiên cứu dựa trên thiết kế trong tổ chức cho sinh viên sư phạm Toán thực hành xây dựng bài toán có bối cảnh thực

Các tác giả

  • Đào Thị Hoa Mai Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of general education reform oriented toward competence development, organizing teaching activities through real-life situations is receiving increasing attention. This article proposes how to apply design based research approach in organizing pre-service mathematics teachers' practice in proposing problems in real world context. The organizational process consists of four iterative phases: Analysis and Exploration; Design and Development; Implementation and Evaluation; Reflection and Redesign. In each phase, specific activities of instructors and pre-service mathematics teachers are designed to promote active student participation, collaboration between instructors and students, emphasizing purposeful practice, multi dimensional feedback, and product-based reflection, aimed at helping education students gain understanding, form and develop competencies in constructing problems in real world context.

Tài liệu tham khảo

Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 11(4), 1176-3647.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cai, J., & Rott, B. (2024). On understanding mathematical problem-posing processes. ZDM - Mathematics Education, 56(1), 61-71. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01536-w

Cai, J., Hwang, S., Jiang, C., & Silber, S. (2015). Problem-posing research in mathematics education: some answered and unanswered questions. In F.M.Singer, N.F.Ellerton, & J.Cai (Eds.), Mathematical problem posing: from research to effective practice (pp. 3-34). Springer. http://www.springer.com/series/13030

Hartmann, L. M., Krawitz, J., & Schukajlow, S. (2023). Posing and Solving Modelling Problems - Extending the Modelling Process from a Problem Posing Perspective. Journal Fur Mathematik-Didaktik, 44(2), 533-561. https://doi.org/10.1007/s13138-023-00223-3

Kickbusch, S., Dawes, L., Kelly, N., & Nickels, K. (2022). Developing Mathematics and Science Teachers’ Ability to Design for Active Learning: A Design-based Research Study. Australian Journal of Teacher Education, 47(9), 80-99. https://doi.org/10.14221/ajte.2022v47n9.5

McKenney, S., & Reeves, T. C. (2012). Conducting Educational Design Research. New York: Routledge.

Nguyễn Phương Thảo, Huỳnh Minh Tuấn (2024). Thiết kế tình huống có bối cảnh thực trong dạy học bài “Hàm số và đồ thị” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(11), 26-30.

Nguyễn Tiến Trung, Phạm Anh Giang, Phan Thị Tình (2020). Nhiệm vụ thực tiễn trong dạy học môn Toán: Trường hợp dạy học thống kê góp phần giáo dục kinh tế cho học sinh trung học phổ thông. VNU Journal of Science: Education Research, 36, 27-39. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4412

Oo, C. Z., & Alonzo, D. (2023). Developing pre-service teachers’ skills in assessment for learning (AfL): A plan using design-based research. Issues in Educational Research, 33(2), 693-712.

Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28. http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Tangkawsakul, S., Thaikam, W., & Ugsonkid, S. (2024). Bridging Gaps: Pre-Service Mathematics Teachers’ Handling the Difficulties in Posing Real-World Mathematical Problems. Journal of Education and Learning, 13(3), 133. https://doi.org/10.5539/jel.v13n3p133

Trần Trung (2018). Khai thác bối cảnh thực trong dạy học Toán ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học

Giáo dục Việt Nam, 3, 47-50.

Xu, M., Yang, X., & Stefaniak, J. (2022). A Design-Based Research Study Exploring Pre-service Teachers’ Instructional Design Decision-Making for Technology Integration. TechTrends, 66(6), 968-979. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00785-y

Yeo, J., Choy, B. H., Ng, K. E. D., & Ho, W. K. (2018). Problems in Real-World Contexts: Principles of Design, Implementation and Assessment. Shinglee.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Đào, T. H. M. . (2025). Vận dụng tiếp cận nghiên cứu dựa trên thiết kế trong tổ chức cho sinh viên sư phạm Toán thực hành xây dựng bài toán có bối cảnh thực. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 116–122. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3818

Số

Chuyên mục

Các bài báo