Vai trò của tri thức lịch sử toán trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông

Các tác giả

  • Cao Thị Hà Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đào Phương Bắc Trường Đại học Khoa học Tự nhiên - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Đào Thị Hoa Mai Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Huy Hoàng Trường Đại học Khoa học Tự nhiên - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Mathematical knowledge is associated with specific historical and socio-cultural contexts. Mathematical knowledge may be the result of an individual's great scientific effort or a product refined over multiple generations. Leveraging historical knowledge in mathematics teaching in secondary schools can help students gain insight into the scientific work, thinking methods, and problem-solving approaches of mathematicians, thereby enhancing student interest and cultivating their critical thinking skills. This paper highlights that historical mathematical knowledge helps students develop a positive attitude, stay motivated, and enhance their thinking skills in learning mathematics. The findings from this study will continue to be revised through experimental implementation to provide assessments and recommendations for mathematics teaching in secondary schools as well as for developing professional development program for mathematics teachers.

Tài liệu tham khảo

Boyer, C. B. (1959). The history of the calculus and its conceptual development (The concepts of the calculus). Courier Corporation.

Boyer, C. B., & Merzbach, U. C. (2011). A history of mathematics. John Wiley & Sons.

Burton, D. M. (2011). The history of mathematics: An introduction. Group, 3(3), 35.

Clark, K., Kjeldsen, T. H., Schorcht, S., Tzanakis, C., & Wang, X. (2016). History of mathematics in mathematics education: Recent developments. History and pedagogy of mathematics.

Cornu, B. (1991). Limits. In Advanced mathematical thinking (pp. 153-166). Dordrecht: Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/0-306-47203-1_10

Chorlay, R., Clark, K. M., & Tzanakis, C. (2022). History of mathematics in mathematics education: Recent developments in the field. ZDM-Mathematics Education, 54(7), 1407-1420. http://dx.doi.org/10.1007/s11858-022-01442-7

Fauvel (1991). Using history in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 11(2), 3-6.

Fauvel, J., & Van Maanen, J. (1997). The role of the history of mathematics in the teaching and learning of mathematics: Discussion document for an ICMI study (1997-2000). Educational Studies in Mathematics, 34, 255-259.

Goktepe, S., & Ozdemir, A. S. (2013). An Example of Using History of Mathematics in Classes. European Journal of Science and Mathematics Education, 1(3), 125-136.

Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71, 235-261.

Lakatos (1976). Understanding Toulmin. Minerva, 14, 126-143.

Lê Thái Bảo Thiên Trung, Phạm Hoài Chung (2017). Dạy và học định nghĩa chính xác về giới hạn của hàm số thông qua quá trình mô hình hóa toán học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 51, 1-6.

Lê Thị Hoài Châu (2004). Khai thác lịch sử toán trong dạy - học khái niệm tích phân. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 2, 37-45.

Liu, P. H. (2003). Connecting research to teaching: Do teachers need to incorporate the history of mathematics in their teaching?. The Mathematics Teacher, 96(6), 416-421.

Nguyễn Bá Đô, Hồ Châu (2001). Các câu chuyện Toán học (tập 2. Cái đã biết trong cái chưa biết). NXB Giáo dục.

Phạm Văn Hoằng, Dương Thị Hiền (2023). Đề xuất mô hình tích hợp dữ liệu lịch sử toán vào dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 23(9), 1-6.

Sriraman, B. (Ed.). (2008). Mathematics education and the legacy of Zoltan Paul Dienes. IAP.

Stewart, J. (2012). Calculus: early transcendentals. Cengage Learning.

Tạ Duy Phượng, Mai Văn Thu (2019). Về sử dụng một công thức diện tích tứ giác trong các sách toán cổ. Tạp chí Toán học và Tuổi trẻ, 502(4), 11-13.

Volkov, A. (2009). Mathematics and Mathematics Education in Traditional Vietnam. In: Eleanor Robson and Jacqueline Stedall (eds.). The Oxford Handbook of the History of Mathematics, 153-176.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.01.2025

Cách trích dẫn

Cao, T. H., Đào, P. B., Đào, T. H. M., & Lê, H. H. (2025). Vai trò của tri thức lịch sử toán trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(2), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2911

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>