Rèn kĩ năng thực hiện bài tập đánh giá năng lực đọc hiểu văn bản cho học sinh trung học
Tóm tắt
Guiding students to effectively complete reading comprehension competency-based exercises, in order to meet the requirements of the contemporary 2018 General Education Curriculum for Language Arts, poses a challenge for teachers. Stemming from the education practice, this paper utilizes theoretical research methods to analyze, compare, and synthesize relevant literature concerning the research problem. The research findings clarify the concepts of exercises and reading comprehension competency based exercises, including their characteristics and classification. These serve as the necessary theoretical bases to propose methods for training students the skills required to handle competency-based exercises at different levels, from recognition, understanding to application.
Tài liệu tham khảo
Asgari, A. (2010). Curriculum development and evaluation. https://www.scribd.com/presentation/82266756/Curriculum-Development-Evaluation-Dr-Azadeh-Asgari
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018 TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bùi Hiền (chủ biên, 2015). Từ điển Giáo dục học. NXB Khoa học và Kĩ thuật.
Leen Pil (2011). Tài liệu tập huấn “Đánh giá dạy học tích cực”. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
NAEP (National Assessment Governing Board U.S. Department of Education) (2022). Reading Assessment Framework for the 2022 and 2024. www.nagb.gov
Nguyễn Lộc, Nguyễn Thị Lan Phương (2016). Phương pháp, kĩ thuật xây dựng chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu và năng lực giải quyết vấn đề. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thanh Tuấn (2024). Tổng quan vấn đề nghiên cứu và xây dựng câu hỏi đánh giá năng lực đọc hiểu văn bản thông tin của học sinh trung học theo quan điểm của PISA. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 4), 191-196.
OECD (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
Thái Duy Tuyên (2008). Phương pháp dạy học truyền thống và đổi mới. NXB Giáo dục.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .