Nghiên cứu nhận thức của sinh viên Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên về sử dụng trí tuệ nhân tạo trong hoạt động học tập

Các tác giả

  • Bùi Trọng Tài Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên
  • Phí Đình Khương Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên
  • Phạm Thị Thu Hương Sinh viên Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

Students at the University of Sciences of Thai Nguyen University come from diverse ethnic backgrounds and are trained in many different professions. The awareness of University of Science students about using artificial intelligence (AI) in learning is currently attracting the attention of both students and the University. For the purpose of clarifying students' perceptions on how to use AI in learning activities, through document research and sampling methods, questionnaire surveys, research results indicate that although there are specific characteristics of ethnic origin, students at the University of Sciences are well aware of the use of AI in learning activities, and are also aware of the benefits and limitations that AI brings for their self-study activities. The study also opens up a number of research solutions to limit the negative effects of AI and issues of attitudes and ethics in applying AI to student learning.

Tài liệu tham khảo

Bùi Trọng Tài, Nguyễn Minh Tuấn (2024). Nghiên cứu ảnh hưởng của trí tuệ nhân tạo trong giáo dục tới hoạt động học tập của sinh viên. Tạp chí Giáo dục, 24(10), 6-11.

Đinh Thị Mỹ Hạnh, Trần Văn Hưng (2021). Trí tuệ nhân tạo trong giáo dục: cơ hội và thách thức đến tương lai của việc dạy và học ở trường đại học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 19(2), 38-42.

Kay, J. (2015). Whither or wither AI of AIED?, Seventeenth International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2015 Workshop Proceedings), Vol 4, 85 (pp. 1-10), http://users.sussex.ac.uk/~bend/aied2015/

Kuleto, V., Ilić, M., Dumangiu, M., Ranković, M., Martins, O. M., Păun, D., & Mihoreanu, L. (2021). Exploring opportunities and challenges of artificial intelligence and machine learning in higher education institutions. Sustainability, 13(18), 10424. https://doi.org/10.3390/su131810424

Nguyễn Duy An (2021). Ứng dụng trí tuệ nhân tạo trong việc dạy học ở trường đại học tại Việt Nam. Kỉ yếu hội thảo “Chuyển đổi số: Cách tiếp cận lấy người học làm trung tâm ứng dụng trong phương pháp dạy học kết hợp”. Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP. Hồ Chí Minh, tr 484-492.

Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22.

Puri, N., & Mishra, G. (2020). Artificial Intelligence (AI) in Classrooms: The Need of the Hour. In Transforming Management Using Artificial Intelligence Techniques (pp. 169-183). CRC Press.

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27.Bùi Trọng Tài, Nguyễn Minh Tuấn (2024). Nghiên cứu ảnh hưởng của trí tuệ nhân tạo trong giáo dục tới hoạt động học tập của sinh viên. Tạp chí Giáo dục, 24(10), 6-11.

Đinh Thị Mỹ Hạnh, Trần Văn Hưng (2021). Trí tuệ nhân tạo trong giáo dục: cơ hội và thách thức đến tương lai của việc dạy và học ở trường đại học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 19(2), 38-42.

Kay, J. (2015). Whither or wither AI of AIED?, Seventeenth International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2015 Workshop Proceedings), Vol 4, 85 (pp. 1-10), http://users.sussex.ac.uk/~bend/aied2015/

Kuleto, V., Ilić, M., Dumangiu, M., Ranković, M., Martins, O. M., Păun, D., & Mihoreanu, L. (2021). Exploring opportunities and challenges of artificial intelligence and machine learning in higher education institutions. Sustainability, 13(18), 10424. https://doi.org/10.3390/su131810424

Nguyễn Duy An (2021). Ứng dụng trí tuệ nhân tạo trong việc dạy học ở trường đại học tại Việt Nam. Kỉ yếu hội thảo “Chuyển đổi số: Cách tiếp cận lấy người học làm trung tâm ứng dụng trong phương pháp dạy học kết hợp”. Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP. Hồ Chí Minh, tr 484-492.

Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22.

Puri, N., & Mishra, G. (2020). Artificial Intelligence (AI) in Classrooms: The Need of the Hour. In Transforming Management Using Artificial Intelligence Techniques (pp. 169-183). CRC Press.

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27.

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Bùi, T. T., Phí, Đình K., & Phạm, T. T. H. (2024). Nghiên cứu nhận thức của sinh viên Trường Đại học Khoa học - Đại học Thái Nguyên về sử dụng trí tuệ nhân tạo trong hoạt động học tập. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 319–325. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2241

Số

Chuyên mục

Các bài báo