Thực trạng các yếu tố ảnh hưởng đến quản lí hoạt động dạy học theo tiếp cận quản lí sự thay đổi: Nghiên cứu tại một số trường tiểu học trên địa bàn thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Xuân Thanh Nghiên cứu sinh K42, Khoa Quản lí giáo dục - Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đỗ Văn Đoạt Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the context of fundamental and comprehensive innovation in education and training, the change management approach has become an inevitable trend to improve management efficiency, meeting the new requirements of the 2018 General Education Program. However, practice shows that teaching management activities in many primary schools are still dominated by traditional management thinking, lacking flexibility in organizing and operating changes. From the above practical requirements, the article focuses on surveying and analyzing factors affecting the management of teaching activities according to the change management approach at some primary schools in Hanoi. The research results indicate three groups of factors with prominent impacts: (1) management subject - principal, with the role of leading, organizing and orienting change in the school; (2) management objects - teachers and students, with capacity, sense of responsibility and initiative in teaching innovation; (3) management environment – including physical facilities, educational policies, school culture and community support; from which to make some appropriate recommendations. Identifying and analyzing the above factors helps provide a scientific basis for proposing appropriate solutions, aiming to improve the quality of primary education in the context of comprehensive innovation today.

Tài liệu tham khảo

GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bridges, W., & Bridges, S. (2016). Managing Transitions: Making the Most of Change (4th Edition). Da Capo Lifelong Books.

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute.

Epstein, J. L. (2001). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Westview Press.

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). Teachers College Press.

Hall, G. E., & Hord, S. M. (2015). Implementing change: Patterns, principles, and potholes (4th ed.). Pearson Education.

Hallinger, P. (2011). Leadership for learning: Lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration, 49(2), 125-142.

Hiatt, J. (2006). ADKAR: A Model for Change in Business, Government and our Community. Prosci Learning Center.

Kotter, J. P. (1996). Leading Change. Harvard Business Review Press.

Leithwood, K., Jantzi, D., & Steinbach, R. (1999). Changing leadership for changing times. Open University Press.

Lewin, K. (1951). Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers. Harper & Row.

Lê Đức Hùng, Trương Đình Thăng (2024). Một số vấn đề lí luận về quản lí sự thay đổi hoạt động dạy học ở cấp trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 1), 114-119.

Nguyễn Long Giao (2021). Vận dụng tiếp cận quản lí sự thay đổi trong quản lí hoạt động dạy và học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 41, 6-10.

Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2012). Lí luận dạy học và quản lí quá trình dạy học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thị Thúy Dung, Mỵ Giang Sơn (2018). Quản lí sự thay đổi trong nhà trường - Những vấn đề lí luận và thực tiễn. NXB Giáo dục Việt Nam.

OECD (2020). School Leadership for Learning: Insights from TALIS 2018. OECD Publishing.

Thủ tướng Chính phủ (2018). Quyết định số 1436/QĐ-TTg ngày 29/10/2018 phê duyệt Đề án bảo đảm cơ sở vật chất cho chương trình giáo dục mầm non và giáo dục phổ thông giai đoạn 2017-2025.

Waterman, R. H., Peters, T. J., & Phillips, J. R. (1980). Structure Is Not Organization. Business Horizons, 23(3), 14-26. https://doi.org/10.1016/0007-6813(80)90027-0

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, X. T., & Đỗ, V. Đoạt. (2025). Thực trạng các yếu tố ảnh hưởng đến quản lí hoạt động dạy học theo tiếp cận quản lí sự thay đổi: Nghiên cứu tại một số trường tiểu học trên địa bàn thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 193–198. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3858

Số

Chuyên mục

Các bài báo