Quản lí hoạt động dạy học trong trường tiểu học theo tiếp cận quản lí sự thay đổi: Một nghiên cứu lí luận

Các tác giả

  • Nguyễn Xuân Thanh Nghiên cứu sinh K42, Khoa Quản lí giáo dục - Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Đỗ Văn Đoạt Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

The application of change management theory to the management of teaching activities in schools in Vietnam in recent years has received a lot of attention, but this theory has not been systematically defined. The purpose of the article is to establish a theory of change management in schools to apply to school management in the context of fundamental and comprehensive innovation of education and training in Vietnam. Based on the Theory of Change perspective, the article builds a system of theoretical issues about change management in schools. The research aims to establish guiding criteria for change management capacity, requirements for change management, and practical methods of change management. The research results provide a systematic approach to change management in schools by the requirements of current Vietnamese educational innovation. The research results contribute to clarifying the scientific basis of managing teaching activities according to the change management approach and provide practical directions to improve the competence for adaptation and innovation in management work at primary schools today.

Tài liệu tham khảo

Bridges, W. (2009). Managing transitions: Making the most of change (3rd ed.). Da Capo Press.

Bridges, W., & Bridges, S. (2016). Managing Transitions: Making the Most of Change (4th Edition). Da Capo Lifelong Books.

Đặng Xuân Hải (2005). Vận dụng lí thuyết quản lí sự thay đổi để chỉ đạo đổi mới phương pháp dạy học ở nhà trường trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 1, 13-19.

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4th ed.). Teachers College Press.

Hargreaves, A. (2003). Teaching in the knowledge society: Education in the age of insecurity. Teachers College Press.

Hiatt, J. (2006). ADKAR: A Model for Change in Business, Government and our Community. Prosci Learning Center.

Kotter, J. P. (1996). Leading Change. Harvard Business Review Press.

Lê Đức Hùng, Trương Đình Thăng (2024). Một số vấn đề lí luận về quản lí sự thay đổi hoạt động dạy học ở cấp trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 1), 114-119.

Lewin, K. (1951). Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers. Harper & Row.

Nguyễn Long Giao (2021). Vận dụng tiếp cận quản lí sự thay đổi trong quản lí hoạt động dạy và học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 41, 6-10.

Nguyễn Quốc Chí, Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2020). Giáo trình Quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Oplatka, I. (2005). Imposed school change and women teachers' self‐renewal: A new insight on successful implementation of changes in schools. School Leadership & Management, 25(4), 443-457. https://doi.org/ 10.1080/13632430500197270

Ruben, B. D. (2022). Implementing Sustainable Change in Higher Education: Principles and Practices of Collaborative Leadership. Stylus Publishing.

Schleicher, A. (2020). The impact of COVID-19 on education: Insights from education at a glance 2020. OECD.

Trần Kiểm (2016). Quản lí và lãnh đạo nhà trường hiệu quả (tiếp cận năng lực). NXB Đại học Sư phạm.

Waterman, R. H., Peters, T. J., & Phillips, J. R. (1980). Structure is not organization. Business Horizons, 23(3), 14-26. https://doi.org/10.1016/0007-6813(80)90013-3

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, X. T., & Đỗ, V. Đoạt. (2025). Quản lí hoạt động dạy học trong trường tiểu học theo tiếp cận quản lí sự thay đổi: Một nghiên cứu lí luận. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 12–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3610

Số

Chuyên mục

Các bài báo