Tác động của tính cách thương hiệu trường đại học tới sự hòa đồng của sinh viên với nhà trường

Các tác giả

  • Nguyễn Anh Thư Trường Khoa học liên ngành và Nghệ thuật - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Vũ Khánh Huyền Trường Khoa học liên ngành và Nghệ thuật - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Vietnamese universities cannot avoid fierce competition in appealing to applicants. Brand personality is a valuable element in helping universities become friends who can engage and support students and communities to develop. Due to the love of university personalities, students transform their university values in their selves, see the university success or failures as their own outcomes and spread the university brand. Therefore, building the personalities those students expect will help universities possess a valuable and impressive image in order to win in the competition of enrollments and promote students’ identification. The present study investigates a literature review of the topic in order to provide a “big picture” of what university brand personality and student-university identification are and how the former impacts on the latter. Finally, the study proposes some relevant research topics on developing measurements of brand personality for Vietnamese universities and Vietnamese students’ identification with their university, as well as the medium within the relationship between the two subjects.

Tài liệu tham khảo

Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, XXXIV, 347-356.

Azoulay, A., & Kapferer, J.-N. (2003). Do brand personality scales really measure brand personality? Journal of Brand Management, 11(2), 143-155. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540162

Balaji, M. S., Roy, S. K., & Sadeque, S. (2016). Antecedents and consequences of university brand identification. Journal of Business Research, 69(8), 3023-3032. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.017

Đặng Thanh Vân (2020). 10 bước cất cánh thương hiệu (3rd ed.). NXB Lao động - Xã hội.

Đinh Xuân Khoa, Phạm Minh Hùng (2018). Quản trị thương hiệu trường đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 47(2B), 12-19.

Kumar, A. (2018). Story of Aaker’s brand personality scale criticism. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 22(2), 203-230. https://doi.org/10.1108/SJME-03-2018-005

Lê Thị Mai Hoa, Trần Đình Minh (2024). Hội nhập quốc tế giáo dục đại học Việt Nam đáp ứng yêu cầu phát triển nhanh và bền vững đất nước trong tình hình mới. Tạp chí Giáo dục. https://tapchigiaoduc.edu.vn/article/88578/222/xu-the-hoi-nhap-quoc-te-giao-duc-dai-hoc-viet-nam-thoi-gian-toi/

Naheen, F., & Elsharnouby, T. H. (2021). You are what you communicate: on the relationships among university brand personality, identification, student participation, and citizenship behaviour. Journal of Marketing for Higher Education, 368-389. https://doi.org/10.1080/08841241.2021.1992814

Nguyễn Anh Thư (2024). Tìm hiểu về tính cách thương hiệu đại học, quản trị thương hiệu đại học. Tạp chí Giáo dục, 24(11), 53-58.

Nguyễn Quốc Thịnh (chủ biên, 2018). Giáo trình Quản trị thương hiệu. NXB Thống kê.

Pinna, R., Carrus, P. P., Musso, M., & Cicotto, G. (2017). The student-university identification and its impacts on the students’ extra role behaviours. An empirical investigation. Proceedings of 20th Excellence in Services International Conference, 673-692.

Polyorat, K., & Preechapanyakul, W. (2020). University branding: The impact of university personality on univeristy distinctiveness and university identification. Journal of Critical Reviews, 7(5), 703-709.

Phạm Thị Minh Lý (2014). Tài sản thương hiệu của trường đại học theo cảm nhận sinh viên - Nghiên cứu tại các trường đại học ở Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Kinh tế & Phát triển, 200, 79-87.

Rauschnabel, P. A., Krey, N., Babin, B. J., & Ivens, B. S. (2016). Brand management in higher education: The University Brand Personality Scale. Journal of Business Research, 69(8), 3077-3086. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.023

Schade, M., Piehler, R., & Burmann, C. (2014). Sport club brand personality scale (SCBPS): A new brand personality scale for sport clubs. Journal of Brand Management, 21, 650-663. https://doi.org/10.1057/bm.2014.36

Sung, M., & Yang, S. U. (2008). Toward the model of university image: the influence of brand personality, external prestige, and reputation. Journal of Public Relations Research, 20(4), 357-376. https://doi.org/10.1080/10627260802153207

Trần Tiến Khoa (2013). Quản trị thương hiệu trường đại học trong bối cảnh Việt Nam: từ góc nhìn theo lí thuyết đặc trưng thương hiệu. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 16(Q2-2013), 117-126.

Trần Thị Hằng, Vũ Thị Hường, Nguyễn Thị Ngọc Mai (2022). Hình ảnh thương hiệu Trường Đại học Sao Đỏ - Tiếp cận từ phía người học. Tạp chí Nghiên cứu Khoa học, Trường Đại học Sao Đỏ, 2(77), 78-85.

Triệu Thái Dương, Nguyễn Phước Quý Quang (2021). Giải pháp chiến lược phát triển thương hiệu Trường Đại học Tây Đô. Tạp chí Nghiên cứu Khoa học và Phát triển Kinh tế, Trường Đại học Tây Đô, 13, 1-14.

Vũ Thị Thu Hà (2019). Tài sản thương hiệu định hướng sinh viên: Nghiên cứu trường hợp Khoa Marketing tại các trường đại học trên địa bàn Hà Nội. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 52, 111-116.

Wilkins, S., Butt, M. M., Kratochvil, D., & Balakrishnan, M. S. (2016). The effects of social identification and organizational identification on student commitment, achievement and satisfaction in higher education. Studies in Higher Education, 41(12), 2232-2252. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1034258

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, A. T., & Vũ, K. H. . (2025). Tác động của tính cách thương hiệu trường đại học tới sự hòa đồng của sinh viên với nhà trường. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 370–375. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3899

Số

Chuyên mục

Các bài báo