Một số biện pháp khuyến khích học sinh phát triển năng lực cảm xúc thẩm mỹ trong dạy đọc hiểu văn bản thơ trữ tình ở trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thu Hằng Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Vietnamese education has changed from a focus on knowledge education to a focus on developing learners' competences. Literature is an important subject in general schools. Teaching Literature in general, and teaching lyric poetry in particular, must also change in the above spirit. Lyrical poetry is a good environment and condition for students to develop their aesthetic emotional competencies. Research shows that aesthetic emotions are emotional states that arise in the subject when perceiving an aesthetic object in nature, in life, in art with specific emotional levels, and at the same time proposes specific measures to help students form and develop aesthetic emotional competencies: improve knowledge about poetic language characteristics and the ability to use poetic language in the process of reading and understanding lyric poetry; create an open atmosphere, share and use suggestive questions to encourage students to express their aesthetic emotions; practice writing to improve their ability to associate, imagine and feel aesthetics. These are important measures to help students develop their aesthetic emotional competence in reading and understanding lyrical poetry in high school.

Tài liệu tham khảo

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Nguyễn Thị Diệu Linh, Trần Hạnh Mai, Hà Văn Minh, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Nương, Nguyễn Thị Hồng Vân (2024). Ngữ văn 12 (tập 2), Bộ Kết nối tri thức và cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.

Bùi Minh Đức (chủ biên), Đào Thị Việt Anh, Nguyễn Thị Ngọc Bé, Nguyễn Duân, Vũ Công Hảo, Hoàng Thị Kim Huyền, Vũ Thị Sơn, Tạ Ngọc Trí, Nguyễn Ngọc Tú (2017). Phát triển năng lực nghề cho sinh viên Sư phạm. NXB Giáo dục Việt Nam.

Bùi Văn Nguyên, Hà Minh Đức (2003). Thơ ca Việt Nam: Hình thức và thể loại. NXB Giáo dục.

Chu Văn Sơn (2007). Thơ điệu hồn và cấu trúc. NXB Giáo dục.

Đặng Hiển (2005). Dạy văn và học văn. NXB Đại học Sư phạm.

Đỗ Xuân Hà (1997). Giáo dục thẩm mĩ - Món nợ lớn đối với thế hệ trẻ. NXB Giáo dục.

Goleman, D. (1995). Trí tuệ cảm xúc. NXB Lao động - Xã hội.

Hoàng Phê (2004). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Bùi Minh Đức (chủ biên), Phạm Thị Thu Hiền, Trần Văn Sáng (2023a). Ngữ văn 11, Tập 1. NXB Đại học Huế.

Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Bùi Minh Đức (chủ biên), Nguyễn Thị Tuyết Minh, Trần Văn Sáng, Nguyễn Văn Thuấn, Trần Văn Toàn (2023b). Ngữ văn 11, Tập 2. NXB Đại học Huế.

Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Trần Văn Toàn (chủ biên), Bùi Minh Đức, Bùi Thanh Hoa, Phạm Thị Thu Hương, Nguyễn Thị Tuyết Minh (2024a). Ngữ văn 12, Tập 1. NXB Đại học Huế.

Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Trần Văn Toàn (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hiền, Bùi Thanh Hoa, Nguyễn Văn Thuấn (2024b). Ngữ văn 12, Tập 2. NXB Đại học Huế.

Nguyễn Quang Trung (2005). Giáo trình Mỹ học đại cương. NXB Đà Lạt.

Nhiều tác giả (1983). Từ điển văn học. NXB Khoa học Xã hội.

Nhikonki, V. A. (1978). Ngọc Toàn, Bùi Lê (dịch). Phương pháp giảng dạy văn học ở trường phổ thông (Tập 1). NXB Giáo dục.

Trần Đình Sử (2008). Lí luận văn học - Tác phẩm và thể loại văn học (Tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Trần Đình Sử (2018). Môn Ngữ văn và dạy học Ngữ văn trong trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. H. (2025). Một số biện pháp khuyến khích học sinh phát triển năng lực cảm xúc thẩm mỹ trong dạy đọc hiểu văn bản thơ trữ tình ở trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 64–68. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3966

Số

Chuyên mục

Các bài báo