Đề xuất một số định hướng tích hợp trong dạy học môn Tin học cấp tiểu học

Các tác giả

  • Hoàng Thị Mai Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Integration is a key orientation in the 2018 General Education Curriculum, aiming to foster students’ qualities and competencies. Concurrently, Circular No. 02/2025/TT-BGDĐT introduced the Digital Competency Framework for learners. As a core subject in developing digital competencies, Informatics should be effectively integrated both intra-disciplinarily and interdisciplinarily to fulfill educational objectives. This paper proposes an instructional approach that integrates local educational content into primary school Informatics. Based on theoretical foundations and a review of national and international studies, the paper outlines an integration framework illustrated through Grade 4 Informatics content combined with local education topics in Hanoi. Interdisciplinary integration requires coordinated efforts at the whole-school level and should not be viewed solely as the responsibility of individual teachers. This study provides an approach for school administrators to guide professional practices, aiming to achieve comprehensive educational goals for primary school students.

Tài liệu tham khảo

Bernstein, J. H. (2015). Transdisciplinarity: A Review of Its Origins, Development, and Current Issues. Journal of Research Practice, 11(1), Article R1.

Bộ GD-ĐT. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Drake, S. M., & Reid, J. L. (2020). 21st century competencies in light of the history of integrated curriculum. In Frontiers in education (Vol. 5, p. 122). Frontiers Media SA.

Drake, S. M., & Reid. (2018). Integrated curriculum as an effective way to teach 21st century capabilities. Asia Pacific Journal of Educational Research, 31-50. [https://doi.org/10.30777/APJER.2018.1.1.03](https://doi.org/10.30777/APJER.2018.1.1.03)

Fitria, T. N. (2024). Educational Robotics for Elementary Students: Teaching’s Opportunity. Journal of Contemporary Issue in Elementary Education, 2(1), 40-55.

Hoàng Thị Mai (chủ biên, 2022). Sách giáo khoa Tin học 4 (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Jacob, S. R., Parker, M. C., & Warschauer, M. (2022). Integration of computational thinking into English language arts. In Computational thinking in preK-5: Empirical evidence for integration and future directions (pp. 55-63). [https://doi.org/10.1145/3507951.3519288](https://doi.org/10.1145/3507951.3519288)

Margot, K. C., & Kettler, T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review. International Journal of STEM Education, 6(1), 1-16.

Nguyễn Chí Trung, Nguyễn Chiến Thắng, Nguyễn Bùi Hậu (2025). Nâng cao năng lực dạy học STEM cho sinh viên ngành sư phạm tin học thông qua phương pháp dạy học vi mô. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 70(1), 137-148.

Papadakis, S., Kalogiannakis, M., Orfanakis, V., & Zaranis, N. (2017). The appropriateness of scratch and app inventor as educational environments for teaching introductory programming in primary and secondary education. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 12(4), 58-77.

Trisdiono, H., Siswandari, S., Suryani, N., & Joyoatmojo, S. (2019). Multidisciplinary integrated project-based learning to improve critical thinking skills and collaboration. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(1), 16-30.

Trung tâm bảo tồn Hoàng thành Thăng Long (2022). Tour đêm “Giải mã Hoàng Thành Thăng Long”. [https://hoangthanhthanglong.com/2022/08/25/tour-dem-giai-ma-hoang-thanh-thang-long/](https://hoangthanhthanglong.com/2022/08/25/tour-dem-giai-ma-hoang-thanh-thang-long/)

Vũ Thị Thi (2021). Dạy học lập trình theo hướng tích hợp cho học sinh lớp 8 đáp ứng chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 496, 35-38.

Warkentien, S. (2022). Interdisciplinary Education Literature Review and Landscape Analysis. Lucas Education Research: [https://www.lucasedresearch.org/wp-content/uploads/2022/04/InterdisciplinaryEducation_LandscapeAnalysis_Final.pdf](https://www.lucasedresearch.org/wp-content/uploads/2022/04/InterdisciplinaryEducation_LandscapeAnalysis_Final.pdf)

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Hoàng, T. M. (2025). Đề xuất một số định hướng tích hợp trong dạy học môn Tin học cấp tiểu học. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 168–172. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4036

Số

Chuyên mục

Các bài báo